Eksperter slår fast: IDA Forsikrings kunder skal oplyses om AI-overvågning

31. januar kl. 05:00
overvågning, ida
Et AI-system lytter med, når du taler i telefon med IDA Forsikring. Men det oplyser virksomheden dig ikke om. Illustration: Nanna Skytte.
IDAs forsikringsselskab fortæller ikke kunderne, at man bruger optagelser fra telefonsamtaler til at holde øje med medarbejdere og træne en AI-model. Men det er i strid med GDPR, mener adjunkt i overvågning og persondataret.
Artiklen er ældre end 30 dage

Imens Ingeniørforeningen (IDA) fører kampagne mod danske virksomheders tiltagende medarbejderovervågning, holder fagforeningens eget forsikringsselskab også øje med sine ansatte.

Det sker ved, at IDA Forsikring optager telefonsamtaler med kunderne og bruger et AI-system til at kigge på, hvad der er blevet sagt under samtalerne, som kan handle om alt fra akutte forsikringssager til spørgsmål om forsikringsaftaler. Alt sammen, uden virksomheden har spurgt kunden om lov.

Læs hele artiklen

DataTech er til professionelle, der arbejder med data og analytics.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DataTech
Alt indhold på DataTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger