Dansk data skal forhindre italienske broer i at kollapse

Foto : Corpo Nazionale dei Vigili del Fuoco

Dansk data skal forhindre italienske broer i at kollapse

Software, sensorer og supercomputer kan fordoble Storebæltsbroens levetid. Nu skal ekspertisen bruges i hele Europa.

ING.DK: Intelligente sensorer og algoritmer skal holde øje med tilstanden på over 400 motorvejsbroer i Italien for at sikre den rette vedligeholdelse, forlænge levetiden og give besked, før broerne kollapser, hvilket skete i den italienske havneby Genova sidste år, hvor Morandi-broen kollapsede, og 43 personer døde.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Sund & Bælt, der netop har indgået et udviklingssamarbejde med den italienske teknologivirksomhed Sacertis om at dele den danske viden om brodrift og -vedligehold.

Helt konkret udmønter projektet sig i et stykke overvågningssoftware, der omsætter data fra sensorerne til en visuel oversigt over, hvornår der er behov for vedligehold, og på den måde hjælper ingeniører med at vurdere den aktuelle tilstand på broer, tunneller og lignende.

»Danmark er kendt for en høj kvalitet af vedligehold på broer og tunneler. Så det har stor værdi for os at udvikle værktøjet med en partner som Sund & Bælt, der har solid erfaring og allerede i dag udnytter digitale teknologier til at arbejde smartere og mere sikkert,« siger Andrea Cuomo, direktør og grundlægger af Sacertis.

Big data og kunstig intelligens

I øjeblikket er der installeret sensorer på omkring en tiendedel af de 400 motorvejsbroer, og hver uge installeres der sensorer på yderligere to. Det digitale overvågningsprogram, der hedder CEA – Civil Engineering Assistant, skal flytte fokus fra blot at kunne reagere i tide på en nedslidt bro til fremover at sikre løbende vedligehold, fremgår det af pressemeddelelsen.

»Det forhindrer farlige situationer og forlænger samtidig broers levetid,« står der i pressemeddelelsen.

Og brugen af moderne teknologi til at forlænge broernes levetid vækker begejstring hos Sund & Bælt:

»Det er i virkeligheden der, det bliver interessant. Vores egen Storebæltsbro er bygget til en levetid på 100 år, men ved brug af data og digitale løsninger forventer vi, at broens levetid kan forlænges med 50-100 år,« siger Bjarne Jørgensen, direktør, drift og asset management i Sund & Bælt.

På Storebæltsbroen er der installeret over 15.000 sensorer, der måler alt fra vindhastighed til slid på vejbanen og rystelser. Alt sammen analyseres af IBM’s supercomputer Watson.

Sund & Bælt indgik tidligere i år et samarbejde med IBM og udviklede asset management-systemet Maximo for Civil Infrastructure, der holder styr på, hvilke opgaver der skal udføres, hvornår de skal udføres, og om de er blevet udført.

Den nye software, CEA, fungerer som et analysesystem til de store mængder data, der hele tiden kommer ind fra broernes sensorer og bearbejdes af IBM’s Watson, der fodrer systemet med broernes tilstand.

En maskine er objektiv – ikke en ingeniør

Det kan praktisk talt ikke lade sig gøre for ingeniører at lave beregninger manuelt, siger Bjarne Jørgensen, og så har den moderne teknologi også en anden fordel.

»Data og maskinel analyse er langt mere objektive end mennesker, for selv ingeniører vil altid have et vist filter på, og forskellige ingeniører vil analysere en skade forskelligt,« siger han.

Men hvis en alarm går i systemet, skal situationen altid vurderes af en ingeniør.

»Det er en ingeniør, der stiller den endelige diagnose,« siger han.

Det nye samarbejde er indledningsvis målrettet helbredet på de italienske broer. Men med tiden vil den omfatte infrastruktur i hele Europa og senere på verdensplan, lyder det fra direktør for drift og asset management i Sund & Bælt Bjarne Jørgensen.

»I Sydeuropa er der et akut behov for at leve op til EU’s inspektionskrav og at undgå tragiske ulykker. Men det er lige så relevant for broer i Danmark og andre steder at have den her teknologi til rådighed,« siger han.