D-mærket kræver AI med nødstop og klageret: Det er ikke raketvidenskab, det er bare godt håndværk

Foto : AS Photo Project, Bigstock

D-mærket kræver AI med nødstop og klageret: Det er ikke raketvidenskab, det er bare godt håndværk

D-mærket stiller krav til forklarlighed og test i AI-systemer, men det vil være op til virksomheder at argumentere for, hvornår testresultatet og forklaringen er god nok.
Hvis en virksomhed vil pryde sig med den nye danske mærkningsordning - D-mærket - skal den blandt andet kunne dokumentere, at AI-systemer bliver testet, og kunne forklare et resultat til dem, som det berører. 
Få fuld adgang til DataTech?
DataTech skriver til dig, der arbejder professionelt med data og analytics. Vi giver dig inspirerende cases, nyheder og debat om alt fra Machine Learning-modeller til dataetik.
Prøv DataTech gratis

DataTech giver dig ny viden, cases og erfaringer med at lykkes med AI og data science i praksis. Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
D-mærket
D-mærket
Illustration: D-mærket

D-mærket forbinder it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse i ét mærke. 

For at opnå D-mærket skal virksomheden opfylde en række kriterier, der omhandler krav indenfor både it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse:

  1. Styring og forankring i ledelsen
  2. Awareness og sikker adfærd
  3. Teknisk it-sikkerhed
  4. Krav til leverandørers it-sikkerhed og ansvarlige dataanvendelse
  5. Transparens & kontrol med data
  6. Privacy & security by design & default
  7. Pålidelige algoritmer & AI
  8. Dataetik

Industriens Fond står bag D-mærket i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk.

D-mærket uafhængig privat organisation og støttes af Erhvervsstyrelsen.

Mikael Jensen
Mikael Jensen, direktør i D-mærket
Illustration: D-mærket

Mikael Jensen er direktør i D-mærket.