Cambridge-forskere dumper AI-rekrutteringssoftware: Det er »moderne frenologi«

19. oktober kl. 11:0311
ansigtsgenkendelse
Illustration: teguhjatipras/Wikimedia Commons.
Flere og flere virksomheder anvender AI-dreven rekrutteringssoftware, der ifølge producenterne, både kan spare tid og gøre medarbejdergruppen mere divers. Men et nyt studie slår bunden ud af løfterne
Artiklen er ældre end 30 dage

24 procent. 

Så stor er andelen af virksomheder, som benytter AI-dreven rekrutteringssoftware, ifølge en rapport fra 2020. Det er software-firmaet Sage, der har adspurgt 500 mellemstore virksomheder fra fem forskellige lande, om hvorvidt de anvender den type software til helt eller delvist at håndtere processen når, der skal ansættes nye hænder og hoveder.

Få fuld adgang til DataTech

DataTech er til professionelle, der arbejder med data og analytics.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DataTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DataTech
Alt indhold på DataTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
11 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
27. oktober kl. 00:34

Clickbait Therese. De 24% og de 50%+ procent refererer til anvendelse af AI ifbm. rekruttering i det hele taget, fx til automatisk at takke for en ansøgning. Det er clickbait med den overskrift og indledning. Faktum er at der er ekstremt få, hvis overhovedet nogen, dansk virksomhed der anvender den type software til rekruttering - for den sags skyld er det sjældent at se metoden med at indspille en video med sig selv i stedet for et interview i Danmark. Uanset AI eller ej. Der bliver således peget på noget som muligvis kunne være et problem, hvis der var nogen som brugte det. Men det er der ikke. Jeg udlover gerne en flaske champagne til dem som kan finde bare 5 danske virksomheder ud af de 10.000+ virksomheder vi har, der anvender softwaren. Maskinstormernyt. Igen.

11
27. oktober kl. 08:44

Læs artiklen:

*"Ifølge Kim Staack Nielsen, der er bestyrelsesformand i interesseorganisationen Dansk HR, er man opmærksom på, at AI-dreven rekrutteringssoftware er udbredt i særligt USA. Men det er ikke noget, som Dansk HR ofte ser anvendt i Danmark. Endnu. »Det er ikke vildt udbredt i Danmark, vi ser godt nok nogle virksomheder der anvender det, men ofte er det en “light-udgave”, de arbejder med,« fortæller han."'

Og"Den “light-udgave”, som bestyrelsesformanden oplever, at danske virksomheder faktisk bruger, kan slå stillinger op, modtage ansøgninger, indkalde til samtale og generelt ordne det rent administrative arbejde omkring rekrutteringsforløbet. »Til gengæld tror jeg, at vi godt kan komme til at se det blive mere udbredt inden for et par år.«"

Der er intet clickbait, da det, du trækker frem, slet ikke findes i overskriften. Og selv om disse teknologier måske ikke er så udbredte endnu, så er det jo netop derfor, det er så vigtigt allerede nu at begynde at diskutere dem, i det sikkert naive håb, at virksomhederne undersøger tingene ordentligt, inden de kaster sig i armene på BigTech, også på dette område. Det forsøger artiklen at bidrage til.

6
20. oktober kl. 21:36

"at Retorios software systematisk mente, ansøgere iført briller eller hovedtørklæde, var mindre samvittighedsfulde og mere neurotiske end ansøgere uden"

Det var ifølge den tyske artikel (https://interaktiv.br.de/ki-bewerbung/en/) faktisk omvendt : tørklædet gjorde personen mere samvittighedsfuld og mindre neurotisk, hvilket jeg fandt overraskende men spændende - en reverse bias?

7
22. oktober kl. 00:09

at Retorios software systematisk mente, ansøgere iført briller eller hovedtørklæde

Men det med brillerne er vist rigtigt nok gengivet. Jeg undrer mig meget. Hvis jeg skal søge job, må jeg lægge brillerne og tage et tørklæde på. Og have en bogreol i baggrunden.

5
20. oktober kl. 11:50

Der er omvendt allerede bunkevis af programmer, der fremstiller præsentationsvideoer med levende avatarer ud fra simpel tekst. Mon ikke snart vi ser nogle af disse lade brugeren indtaste navnet på den virksomhed, der ansøges til, så både din tekst og din avatars fremtoning bliver optimeret i forhold til det evalueringssystem, virksomheden har indkøbt og de specifikke medarbejder-type præferencer virksomheden via social media data vides at have?

På den måde demonstrerer ansøgeren tilmed på bedste vis sin Metaverse-parathed over for virksomheden ;)

3
20. oktober kl. 11:24

Og jeg vil så til stadighed spørge: Når det danske erhvervsliv nu jamrer over mangel på kompetente ansøgere, hvorfor er det så lige, at man er nødt til at have maskiner til at luge ud i ansøgerne? Så må bunken af ansøgninger godt nok være tyk.

Og jeg gentager lige historien, den kan ikke gentages ofte nok: Trods snakken om mangel på kompetente ansøgere, så kan jeg blot kigge rundt i min nærmeste omgangskreds og få øje på mindst 6 topkompetente og yderst samarbejdsparate ingeniører og STEM-folk, som aldrig nogensinde får svar på deres ansøgninger. Heller ikke, når de søger ufaglærte stillinger.

1
20. oktober kl. 07:18

Det lyder ikke godt....

Udover det betænkelige ift. disse programmers vurderinger, hvordan forholder det sig så mht. persondata og GDPR?

Jeg går ud fra, at man skal give tilladelse til denne behandling af personoplysninger. Betyder det, at man i fremtiden er tvunget til at give obskure firmaer adgang til nogle af de mest private data, man kan forestille sig (ens påståede personlighed), hvis man vil søge job, uden at man har nogen chance for at vide, hvor de havner, eller nogen garanti for, at de slettes igen efter processen?

Hvordan kan man vide, at de ikke høstes ind i en enorm, global database, hvorfra de kan dukke op i andre, uheldige sammenhænge?

Har man lov til at nægte at give tilladelse til den slags i en arbejdsløshedssituation? Kan man kræve at få oplysninger om disse firmaer og deres evt. placeringer eller tilknytninger til usikkert 3.land?

Det løber mig koldt ned ad ryggen med denne udvikling. Black Mirror er snart kras socialrealisme.

2
20. oktober kl. 08:53

Det lyder ikke godt....

Jeg vil hellere sige, det lyder helt forventeligt. Det de fleste køber, når de køber AI er snakeolie, så let kan det siges.

AI skal trænes med fakta, ikke holdninger. I det nævnte eksempel med ansættelser og videoklip, skal man spørge sig selv, hvor kommer karaktertrækkene fra. I det datamateriale som AI'en er trænet med, er det så deltagerne egne holdning til dem selv (meget lidt fakta), er det nogle HR folk der har bedømt nogle deltagere (meget lidt fakta) eller er det måske nogle psykologer der har brugt mange timer på at gennemføre interview med hver deltager (mest fakta). Efterfølgende spørger man sig selv: Hvad er mest sandsynligt at producenten har gjort og hvad er mindst sandsynligt.

IT folk kommer nok frem til at den med psykologer nok er den mindst sandsynlige, for vi har for ofte set producenter springe over hvor gærdet er lavest.

Jf. artiklen er Amerikanske HR folk godtroende, måske fordi de tror at softwaren er udviklet af Amerikanske producenter iblandet lidt "America is the greatest and can do nothing wrong".

4
20. oktober kl. 11:37

Det de fleste køber, når de køber AI er snakeolie, så let kan det siges.

Hvis man ikke selv tør tage beslutninger og stå ved dem, er det sikkert fedt med orakel-ware. Men måske skal man fyre de HR-chefer, der falder for den slags?

Det kommer naturligvis ikke til at ske. Det bliver slemt, efterhånden som sådan noget "AI" breder sig.