Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Hvornår har du sidst talt med et menneske?

17. januar kl. 06:002
Jacob Høedt Larsen
Hvad ville du få ud af det, hvis du havde et par timer med otte af dem, du behandler oplysninger for? Jeg tror, du ville gå meget klogere derfra, og derfor synes jeg, du skal sætte det i system. Illustration: Jacob Høedt Larsen.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Vi har glemt mennesket i databeskyttelsen. Når vi arbejder med GDPR og databeskyttelse, forholder vi os meget til persondataforordningen og de myndigheder, som fører kontrol med vores compliance. Vi stiller ofte spørgsmålet: Er det lovligt, det vi gør?

Jeg fornemmer, at vi har glemt mennesket i arbejdet. Reglerne er selvfølgelig lavet i sin tid for at beskytte de registreredes personlige oplysninger, men lovgivning er også altid en abstraktion. Lovgivning skal løse mange forskelligartede situationer.

Få fuld adgang til ComplianceTech

ComplianceTech er et medie til compliance-ansvarlige i danske virksomheder og offentlige myndigheder.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til ComplianceTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til ComplianceTech
Alt indhold på ComplianceTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
17. januar kl. 11:19

Godt indlæg. Udover lavthængede frugter i fht. Compliance, øger det kvaliteten af det produkt man "sælger" uanset om det er ydelser fra det offentlige eller private. I bund og grund er GDPRs "kunder" = de registrerede.

2
18. januar kl. 11:02

Tak, Peter. Jeg er helt enig. Der er virkelig mange fordele i at tale med mennesker for at fornemme, hvor de står :-) Og det kan vi heldigvis endnu ikke outsource til kunstig intellgens.