På kant med loven: IDA Forsikring bruger kundedata til AI-overvågning af medarbejdere

25. januar kl. 05:005
IDA
Illustration: Nanna Skytte.
Det IDA-ejede forsikringsselskab overvåger telefonsamtaler med medlemmerne og bruger optagelserne til at bedømme, ved hjælp af AI, hvordan medarbejderne præsterer. Men det er på kant med GDPR, vurderer flere eksperter - kunderne kan nemlig ikke fravælge, at algoritmen kører løs på deres samtaler.

Sidste efterår begyndte Ingeniørforeningen (IDA) en omfattende kampagne mod danske virksomheders overvågning af medarbejdere. Men fagforeningens eget forsikringsselskab overvåger selv hvordan egne medarbejdere præsterer med et uigennemsigtigt AI-system, der automatisk optager og analyserer deres telefonsamtaler, skrev Version2 i oktober.

Få fuld adgang til ComplianceTech

ComplianceTech er et medie til compliance-ansvarlige i danske virksomheder og offentlige myndigheder.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til ComplianceTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til ComplianceTech
Alt indhold på ComplianceTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
26. januar kl. 20:20

Hvor bliver man træt af at læse at ethvert overgreb bliver undskyldt med "noble" hensigter.

Det samme siger Putin.

I GDPR-sammenhænge er det "legitime" interesser som bliver skamredet af skruppelløse direktører.

4
26. januar kl. 14:25

Gad vide, om Nils Holm Jørgensen ville bryde sig om, hvis jeg satte et kamera op på hans badeværelse - og så sagde, at det ikke var et problem, fordi han havde mulighed for at henvende sig og få optagelserne slettet.

3
26. januar kl. 02:22

Ifølge loven, er desuden heller ikke muligt at give et "vedvarende" samtykke til optagelse af telefonsamtaler. Selvom IDA forsikring, måske har fået kundens underskrift til at de må optage samtaler ved indgåelse af forsikringen, så er det ulovligt. Samtykke skal gives til den enkelte samtale. Det er ikke tilladt at optage samtaler, uden at få samtykke til den pågældende samtale.

Hemmelig aflytning eller optagelse af samtaler mellem andre er forbudt efter straffelovens § 263. Det betyder, at man kun må optage samtaler, som man selv deltager i, eller hvor man har fået samtykke fra mindst en af deltagerne i den samtale, der optages.

Det som er i strid med straffeloven, er også forbudt efter dasabeskytteltesreglerne. Jeg tror ikke, at IDA forsikring kan henholde sig til, at det er AI som har optaget samtalen, og herved gøre AI til den ansvarlige ifølge straffeloven. Hvordan skal man give fængselsstraf til AI?

Det er ikke på kant med loven - loven er klart overtrådt. Hvis AI kan overtræde loven uden konsekvens, så er det en bombe mod hele lovgivningen.