Nu lænker EU tech-giganterne: Ny aftale stiller strenge krav og giver brugerne magt

Christel Schaldemose
Christel Schaldemose (S) har været chefforhandler på Digital Services Act og her dermed været med til at styre hele processen omkring det nye regelsæt, der skal stille helt andre og skrappere krav til de store tech-giganter. Illustration: Pressefoto/Christel Schaldemose.
Efter lange forhandlinger er Europa-Parlamentet og Ministerrådet blevet enige om den såkaldte Digital Services Act (DSA), der er et nyt regelsæt med stor betydning for de store tech-virksomheder, der fylder mere og mere i samfundet. 
3. maj kl. 05:00

Der er sandsynligvis svedige håndflader på direktionsgangene hos de amerikanske tech-giganter. Natten til lørdag blev Europa Parlamentet og Ministerrådet i Bruxelles nemlig enige om den såkaldte Digital Services Act (DSA), der skal lænke de store platforme bedre fast og lirke deres algoritmer op. 

Det fremgår af en meddelelse fra Europa Parlamentet.

Aftalen glæder Christel Schaldemose, der er Europa-Parlamentets chefforhandler på lovforslaget og medlem af parlamentet for Socialdemokratiet. 

»Med aftalen tøjler vi tech-giganterne og deres stigende indflydelse i vores samfund og vores demokrati. Algoritmer, desinformation og online dataindsamling fylder mere og mere. Vi har manglet demokratiske værktøjer til at modsvare de voksende tech-giganter med. Det får vi nu med Digital Services Act og det vil sætte en global standard og skabe tryghed for brugere på nettet,« siger hun.

Helt konkret er aftalen med til at sikre en bedre kontrol med nogle af de amerikanske tech-giganter, der fylder enormt meget i en moderne europæsik hverdag, hvor søgninger foretages på Google, debatten foregår på Facebook og indkøb af alskens sager i stigende grad flytter ind på enorme markedspladser som Amazon. 

Få fuld adgang til ComplianceTech

ComplianceTech er et medie til compliance-ansvarlige i danske virksomheder og offentlige myndigheder. Vi udgiver løsningsorienterede artikler om data compliance og konkrete værktøjer til, hvordan din organisation overholder reglerne og er compliant på den mest effektive måde - uanset om det handler om GDPR, cookies, NIS-loven eller ISO-standarder. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til ComplianceTech
Alt indhold på ComplianceTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
28. april kl. 22:26

Fremskridt, men begrænset:

beskytte børn og unge bedre mod målrettede reklamer og være mere åbne om, hvorfor brugerne mødes af eksempelvis målrettede reklamer baseret på data.

Sikke et vattet tiltag: kun beskyttelse til børn og unge mod målrettede reklamer. Skulle det batte noget, så skulle målrettede reklamer helt forbydes. Det ville samtidigt gøre håndhævelsen i forhold til dataindsamling og algoritmer langt nemmere.

2
28. april kl. 03:37

Jeg mangler en klar definition på begrebet "desinformation" og beslutningsprocessen om hvad der skal erklæres for dette.

Er der noget perioden med COVID-19 har gjort klart, er det at det der er "desinformation" i dag, kan være videnskabelige fakta om et halvt år. Da der længe har været en replikationskrise indenfor videnskaben, kan nyeste forskning ikke lægges til grund for en vurdering. Kostrådene er f.eks. forskellige i de forskellige lande, så hvilket af dem er korrekt og hvilke er "desinformation"?

Når en politiker skriver noget der ikke passer på et reguleret SoMe, for at fremme vælgertilslutningen, bør dette vel også tælle med som "desinformation" og det endda af en grad som kan skade alle borgere og fremtidige generationer, da det kan betyde at der gennemføres uoprettelige beslutninger.

Hvis det er et statsligt organ eller EU som tager beslutningen om hvad der er "desinformation", kommer vi så ikke i konflikt med grundlovens paragraf om at der ikke igen kan indføres censur i Danmark?

1
25. april kl. 18:23

Overskriften er misvisende. Tech giganterne få ikke lænker. På mange måder er det, det modsatte der sker, de må ikke længere sætte lænker på forbrugerne.

De begrænse ikke, men pålægges at være åbne.