GDPR-afgørelser kan skade Metas forretning: Regningen kan ende hos Facebook-brugeren

10. januar kl. 05:002
Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg er grundlægger af Meta (tidligere kendt som Facebook). Illustration: Nick Wass/AP/Ritzau Scanpix.
En ny afgørelse fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd kræver, at Facebook-brugere får mulighed for helt at fravælge målrettede annoncer, men det kan skade Metas indtjening. Det vigtigste er dog, at man får friheden til at vælge, understreger formand for Rådet for Digital Sikkerhed.

Der er udsigt til, at Meta, virksomheden, der står bag nogle af verdens største sociale medieplatforme som Facebook og Instagram, skal ændre sin forretningsmodel, efter en afgørelse fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) den 5. december i år.

Få fuld adgang til ComplianceTech

ComplianceTech er et medie til compliance-ansvarlige i danske virksomheder og offentlige myndigheder.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til ComplianceTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til ComplianceTech
Alt indhold på ComplianceTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
25. december 2022 kl. 13:00

Jeg synes Facebook skal være glade nok for, at brugerne bare skal have et valg. For ovre på den anden side af Atlanten har der været røster, som tegner mod at forbrugerne skal have penge for sine data, hvis Facebook o.a. ønsker at bruge dem. De slipper derfor billigt i EU.

1
25. december 2022 kl. 10:46

Det er vel gået op for de fleste hvad Metas forretningsmodel er, og det er ens eget valg om man er på facebook og andre platforme eller ej. På den ene eller den anden måde er det forbrugeren der betaler, annoncerne skal jo financieres. Snart skal vi vel også betale abonnement til Bilka for at købe mælk, så man ikke møder et reklameskilt for Toms Skildpadder. Jeg er ikke uenig i at GDPR lovgivningen i nogen form har en berettigelse, men den koster ironisk nok forbrugeren penge.