Forbrukerrådet i Norge: Det skal være forbudt at tracke til reklamer

23. juni 2021 kl. 06:01
Overvågning
Illustration: soupstock via Bigstock.
I en splinterny rapport fortæller forbrugerrådet i Norge, hvorfor tredjeparts-tracking bør forbydes i EU og USA: Praksissen går ud over forbrugerens fundamentale rettigheder, og så kan man sagtens tjene penge på annoncering uden massiv overvågning.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det norske forbrugerråd (Forbrukerrådet) anbefaler, at man forbyder overvågningsbaseret annoncering i EU og USA, viser en ny rapport, som er offentliggjort her til morgen.

»Nutidens dominerende form for online-annoncering er en trussel mod forbrugere, demokratiske samfund, medierne og mod annoncørerne selv. Problemerne er så væsentlige og alvorlige, at vi mener, det er tid til at forbyde disse skadelige praksisser,« skriver man i rapporten.

Få fuld adgang til ComplianceTech

ComplianceTech er et medie til compliance-ansvarlige i danske virksomheder og offentlige myndigheder.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til ComplianceTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til ComplianceTech
Alt indhold på ComplianceTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger