Facebook og Google får kæmpe GDPR-bøder for problematiske cookie-bannere
Det franske datatilsyn (CNIL) starter 2022 med at dele tre kæmpestore GDPR-bøder ud til amerikanske tech-giganter, der har brudt reglerne for samtykke på deres hjemmesiders cookie-bannere.
Konkret er der tale om 90 millioner euro til Google LCC (moderselskabet), 60 millioner euro til Google Irland og 60 millioner euro til Facebook Irland – samlet set GDPR-smæk for 150 millioner euro eller omkring 1,1 milliarder danske kroner.
»Hjemmesiderne facebook.com, google.fr og youtube.com tilbyder en knap, der giver brugeren direkte mulighed for at acceptere cookies. Men de giver ikke den samme mulighed for, at internetbrugeren let kan afvise cookies. Man skal altså klikke flere gange for at afvise alle cookies, men kun én gang for at acceptere dem,« skriver CNIL i en pressemeddelelse.
Derfor har en bruger ikke et reelt frit valg, når de tager stilling til at afgive samtykke, og derfor er samtykket ikke gyldigt.
ComplianceTech er et medie til compliance-ansvarlige i danske virksomheder og offentlige myndigheder. Vi udgiver løsningsorienterede artikler om data compliance og konkrete værktøjer til, hvordan din organisation overholder reglerne og er compliant på den mest effektive måde - uanset om det handler om GDPR, cookies, NIS-loven eller ISO-standarder. Få tilsendt tilbud
