Eksperter slår fast: IDA Forsikrings kunder skal oplyses om AI-overvågning
GDPR31. januar kl. 05:00
IDAs forsikringsselskab fortæller ikke kunderne, at man bruger optagelser fra telefonsamtaler til at holde øje med medarbejdere og træne en AI-model. Men det er i strid med GDPR, mener adjunkt i overvågning og persondataret.
Artiklen er ældre end 30 dage
Imens Ingeniørforeningen (IDA) fører kampagne mod danske virksomheders tiltagende medarbejderovervågning, holder fagforeningens eget forsikringsselskab også øje med sine ansatte.
Det sker ved, at IDA Forsikring optager telefonsamtaler med kunderne og bruger et AI-system til at kigge på, hvad der er blevet sagt under samtalerne, som kan handle om alt fra akutte forsikringssager til spørgsmål om forsikringsaftaler. Alt sammen, uden virksomheden har spurgt kunden om lov.
Læs hele artiklen
ComplianceTech er et medie til compliance-ansvarlige i danske virksomheder og offentlige myndigheder.
Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.
Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.
Abonnementsfordele
Fuld adgang til ComplianceTech
Alt indhold på ComplianceTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
