Datatilsynet: Sådan kan du fortsætte med Google Analytics

27. september kl. 05:003
Datatilsynet: Sådan kan du fortsætte med Google Analytics
Illustration: Google Analytics.
Der findes en løsning på, hvordan danske organisationer kan fortsætte med Google Analytics efter gårsdagens bombe fra Datatilsynet. Men det svækker datakvaliteten så meget, at værktøjet måske mister sin værdi for de virksomheder, der bruger det.
Artiklen er ældre end 30 dage

Datatilsynet har i går smidt en bombe under hjemmesideejeres mulighed for at bruge det udbredte statistikværktøj Google Analytics, efter tilsynet i går erklærede sig enig med de østrigske og franske tilsynsmyndigheder i, at værktøjet som udgangspunkt er ulovligt at bruge.

Få fuld adgang til ComplianceTech

ComplianceTech er et medie til compliance-ansvarlige i danske virksomheder og offentlige myndigheder.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til ComplianceTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til ComplianceTech
Alt indhold på ComplianceTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
23. september kl. 12:25

Nu har jeg læst vejledningen fra det franske Datatilsyn ... i håb om, at der også var en teknisk vejledning (spoiler: det var der ikke).

I sin simple implementering kunne dette vel klares med en usynlig pixel, der hentes fra en server/service, man har kontrol over. For hvert request aktiveres så Google Analytics med minimerede parametre (som angivet i den franske vejledning).

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan denne service skal implementeres (men det synes som en oplagt opgave for nogen at putte noget på GitHub med detaljerne) ... reelt tror jeg dog, at den største nød at knække vil være at håndtere alle loads - specielt for meget besøgte websites.

1
22. september kl. 11:57

"Men det svækker datakvaliteten så meget, at værktøjet måske mister sin værdi for de virksomheder, der bruger det."

Men det siger vel alt om, at data i øjeblikket bruges til profilering - uanset hvad de prøver at bilde en ind. Og siden hvor når har pseudonymisering været effektiv overfor supercomputere? Er der nogen garanti for, at Google/NSA ikke så let som ingenting kan deanonymiseret data?

2
22. september kl. 14:40

Og lad nu være med at lade somom, det er Datatilsynet, der er Den Store Stygge Ulv her, de er faktisk kun sat i Verden for at sikre, at gode og fornuftige regelsæt som GDPR overholdes og respekteres, så vi borgere kan færdes ret trygt på Internettet næsten uden at blive udsat for urimelig overvågning og data-misbrug. Kan Den Store Google ikke garantere dette på betryggende og kontrollerbar vis, må vi ty til andre og evt mindre udbydere - præcis som de danske Folkeskoler må se at finde et alternativ til de billige Chromebooks med tilhørende undervisningsprogrammer.