Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

En god brugeroplevelse med robotter er afgørende

3. november kl. 16:10
Lovot, kærlighedsrobotten
Når man designer robotter, skal man have brugerens behov i fokus, særligt når det kommer til brugerfladedesignet, skriver Niklas Missel i dette indlæg. På billedet ses de såkaldte 'Lovots', der er en omsorgsrobot, der benyttes på danske plejehjem til at give ældre demente patienter tryghed og kommunikere med dem. Illustration: Groove X.
Frederick Andersen arbejder med brugerfladedesign og skriver i dette indlæg om vigtigheden af at indtænke brugervenlighed i designet, når man skal bygge robotter til sundhedsvæsenet.

Vi oplever lige nu et paradigmeskifte i robotbranchen.

I årevis har branchen været strengt teknologidrevet, men i takt med at teknologien bliver mere udbredt, er fokus begyndt at skifte. For de fleste nye startups er teknologien ikke længere udgangspunktet - deres omdrejningspunkt er i stedet blevet de borgere og personale, der skal anvende eller opleve robotten.

Det øgede fokus på brugeroplevelsen hænger sammen med, at robotter ikke længere er begrænset til trivielle logistikopgaver på fabrikker. De kan mødes på plejehjem og hospitaler landet over. Sundhedspersonale, patienter og andet personale foretrækker måske ikke så overraskende en mere effektiv, lærenem og ikke mindst pæn digital brugerflade. Der er med andre ord også en kommerciel fortjeneste i at investere i den digitale oplevelse.

Der er altid en oplevelse

Om brugergrænsefladen er gennemtænkt og afklaret eller overladt til tilfældighederne, ændrer ikke på, at brugeren har en oplevelse. Oplevelsen kan være kort, periodisk, kontinuerlig eller en del af en større oplevelse, men det vil altid være en oplevelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

User Experience (UX) design handler om at kontrollere dén oplevelse. Du kan som robotudvikler ikke vælge, hvilken oplevelse dine brugere har, men du kan designe efter det mest optimale resultat. For at lykkedes med dette, skal der testes, evalueres og omdesignes.

Tillid er altafgørende

Mennesker stoler på andre baseret på deres kompetencer, pålidelighed, oprigtighed og integritet. Det samme er sandt for mennesker, i mødet med robotter.

For mange er robotteknologi usædvanlig, og indlæringskurven for basale arbejdsopgaver kan være høj. Det medvirker til, at brugerne, i dette tilfælde sundhedspersonale, der ikke har en ingeniørgrad, er mere tilbøjelige til at miste tiltroen til robotten, hvis der opstår problemer eller fejl.

Vi oplever specielt, at tilliden svækkes, hvis robotten er årsagen til det, man kalder usynligt arbejde

Et klassisk eksempel på usynligt arbejde er en selvkørende robot, der løber tør for strøm under sin kørsel, som nu skal skubbes tilbage til opladeren. Hvis du altså kan finde den, når dens lokation ikke længere sendes til din tablet.

Når man udvikler robotter til den virkelige verden bør brugeroplevelsen reflektere, at man forstår konteksten og brugernes adfærd. Den indsigt opnår man sjældent, hvis ikke man observerer brugen af teknologien ude i virkelige omgivelser.

Vejen til den gode oplevelse

Hvis man vil skabe den ideelle brugeroplevelse, kan man som nævnt med fordel starte med brugerundersøgelser.

Besøg hospitalerne, supermarkederne eller hotellerne og iagttag menneskerne, mens de forsøger at bruge din prototype. Det er dem, der kender arbejdsgangene bedst, og kan lærer jer mest om deres egne behov. 

Husk på at brugerundersøgelser ikke er forbeholdt researchere og designere. Løsriv robotingeniøren og programmørerne fra deres skrivebord og få dem med på sidelinjen, når undersøgelserne udføres. Det styrker deres forståelse og fremmer deres empati for de ellers ansigtsløse brugere, de udvikler løsningen til.

Forbedringer, nu og her

Den letteste måde at komme tættere på en bedre brugeroplevelse, er ved at tænke teknologien igennem. Brug fem minutter på at reflektere over følgende emner, som er et udpluk fra et spørgeskema, som vi bruger til at forstå robotteknologier, inden vi designer softwaren.

  • Hardware: Hvilke tekniske begrænsninger kender vi?
  • Brugere: Hvem skal bruge teknologien, og hvem vil bare opleve den?
  • Sikkerhed: Hvilke scenarier forestiller vi, og hvordan forhindres de?
  • Kontekst: Hvorhenne, hvornår, hvor hyppigt og hvor længe ad gangen?
  • Udseende: Hvordan ser teknologien ud? Form og farve; lys og lyde?
  • Styring: Kontrolleres den med egen telefon eller medfølgende tablet? Er det stemmestyret eller autonomt?

Besvarelsen af spørgsmålene leder typisk til værdifulde diskussioner eller inspiration, når man gør det med en partner, samarbejdspartner eller kollega.

Brugeroplevelsen skal prioriteres

Branchen bliver mere konkurrencepræget. Der er flere løsninger, der kan løse de samme problemer, og den bedste måde at adskille sig bliver derfor på en mere effektiv og lærenem brugeroplevelse.

Design er desuden et fremragende instrument til at teste, validere og evaluere tidligt. Design resulterer ofte i interaktive prototyper, hvor brølere og tekniske udfordringer hurtigt kan rettes, inden der skrives mange linjer kode.

Fra et kommercielt perspektiv kan design hjælpe med at opdage nye forretningsmuligheder. Dine samtaler med rigtige mennesker kan måske komme til at resultere i nye funktioner, brugsscenarier eller sågar komplette produkter.

Hvis man ønsker at konkurrere med etablerede robotvirksomheder, er brugeroplevelsen et godt sted at lægge sin energi. Inddrag hellere end gerne menneskerne, der skal anvende løsningen, og så har du en vindende produktstrategi.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger