Ombudsmanden kritiserer: Kommune og Ankestyrelse skulle have vejledt bedre efter afslag på hjælpemiddel
Klager over sociale forhold fylder meget hos ombudsmanden. Klagerne vedrører sociale ydelser – både penge og serviceydelser. De fleste klager vedrører kommuner, Udbetaling Danmark, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring eller Ankestyrelsen og omfatter bl.a. arbejdsskader, pension, hjemmehjælp, kontanthjælp, ledsageordninger og hjælpemidler.
En klage over hjælpemidler er således fremhævet i Folketingets Ombudsmands beretning for 2021. Den handler om et forældrepar, der fik mangelfuld vejledning i at finde vej i ingenmandslandet imellem det sociale område og sundhedsområdet.
Der er begået flere fejl i sagen, hvor forældrene havde ansøgt kommunen om en kugledyne til deres dreng med ADHD for at afhjælpe hans søvnproblemer. Både kommunen og Ankestyrelsen afslog at bevilge en kugledyne efter servicelovens § 112 om hjælpemidler.
I første omgang begrundede kommunen sit afslag med, at drengen ikke først var forsøgt behandlet med medicin. De gældende retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen siger imidlertid, at andre relevante behandlinger skal afprøves, før man anvender lægemidler til at behandle søvnforstyrrelser hos børn og unge.
Efter en henvendelse fra ombudsmanden har Ankestyrelsen ændret sin praksis på området, men fastholdt dog afslaget med den begrundelse, at en kugledyne ikke er et hjælpemiddel, men et behandlingsredskab.
CareTech skriver om velfærdsteknologi til de professionelle brugere og beslutningstagere, der arbejder med digitale og teknologiske løsninger til sundhed, pleje, omsorg og selvhjulpenhed. Vi giver dig teknologisk indsigt, og vi formidler erfaringer med udvikling, udbud og implementering. Få tilsendt tilbud
