Norsk kasse med klodser skal give smertepatienter et formsprog
En værktøjskasse med et sæt af objekter i forskellige former og materialer - både hårde og bløde, skarpe og runde, ru og glatte - skal gøre det lettere for kroniske smertepatienter at forklare lægen, hvordan deres smerte egentlig føles. Det er i hvert fald den norsk-canadiske designer Amy van den Hoovens bud på en løsning af en af sundhedsvæsenets store udfordringer, nemlig en fælles beskrivelse af smerter, så patienten kan tilbydes den rette behandling.
Der findes ingen objektive måleredskaber eller biologiske tests til at kvantificere og kvalificere smerter, og Amy van den Hooven valgte at bruge sin viden som produktdesigner til at skabe bedre redskaber til smertekommunikation. Det var målet for hendes kandidatopgave på designfakultetet ved universitetet i Bergen, og det udmøntede sig i en værktøjskasse med mærkværdige, men også meget udtryksfulde genstande, som skal give smertepatienter et alternativt formsprog.
Vanskeligt at sætte ord på smerten
"Det er ofte vanskelig å forklare hele sin opplevelse av smerte med bare et tall eller noen få setninger," sagde Amy van den Hooven til DOGA, Design og Arkitektur, Norge.
Efter at have oplevet en række begrænsninger i, hvordan sundhedsvæsenet møder smertepatienter, satte hun sig for at opfinde et helt nyt sprog om smerter i samarbejde med både patienter, læger og andre behandlere.
Hun håber, at kassen med objekter kan føre til nye måder at tænke i kontakten mellem patienter og sundhedsprofessionelle, og at det kan lede til bedre diagnoser og behandling. Men det kan også i sig selv hjælpe patienterne at få hjælp til at kommunikere smerten:
"Når du er i stand til å kommunisere smerten og føle deg hørt, utgjør det en stor forskjell – du blir mer håpefull," siger Amy van den Hooven, der fortæller mere om projektet på universitetets hjemmeside.
Hendes projekt »Re-Imagining Pain Communication«, har nu udløst en fornem pris fra Design og arkitektur Norge (DOGA), som tidligere hed Norsk Design- og Arkitektursenter. DOGA har tildelt "nytilkommer"-mærket til den nyuddannede designer, der er kommet op med en ny ide til at kommunikere om smerter, skriver NRK.
Det bedste norske design og arkitektur
DOGA-merket for design og arkitektur er en årlig konkurrence for norske virksomheder og formgivere om om særligt fremragende brug af design og arkitektur. Prisen har været uddelt siden 1965, og målet er at give mærket til projekter, som kan være forbilleder for at skabe værdier til samfundet gennem formgivning. DOGA-merket er [Norges fornemste design- og arkitekturpris](https://doga.no/kalender/doga-merket-for-design-og-arkitektur/)", og i år er fundet 16 vindere, heraf tre i kategorien "nykommer".
"Alle vinnerne er alle gode eksempler på hva arkitektur og design kan bidra med for å forme morgendagens Norge," siger administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal, til NRK.
Få 3 måneders gratis prøveabonnement på CareTech her
Prøveabonnementet udløber automatisk og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
