'Min kommunes hjemmeside' scorer lavest på brugertilfredshed med offentlige digitale servicetilbud

23. november kl. 09:359
 'Min kommunes hjemmeside' scorer lavest på brugertilfredshed med offentlige digitale servicetilbud
Illustration: Screenshot.
En meningsmåling rangerer brugernes tilfredshed med de større offentlige digitale servicetilbud, og sundhedsservices som Sundhed.dk ligger højest med 67 pct. af brugerne, der synes løsningerne er gode.

De offentlige sundhedsservices topper listen over borgernes tilfredshed med de større offentlige digitale servicetilbud, mens de kommunale hjemmesider skraber bunden.

Det skriver Computerworld på baggrund af den årlige IT i praksis-rapport fra Rambøll og Dansk IT. Listen er lavet efter en meningsmåling blandt et repræsentativt udsnit af 1000 danske borgere i et online webpanel.

Læs også: Svenske myndigheder kæmper med cloud: Svært at finde lovlige løsninger

et tilfredshed med de større offentlige digitale servicetilbud
Illustration: Screenshot/Rambøll og Dansk IT.

Således har 87 pct. af de adspurgte brugt sundhedsservices som Sundhed.dk, Min Læge og Medicinkortet og heraf synes 67 pct. at løsningerne er gode. Til sammenligning vurderer 32 pct. af danskerne MitID-løsningen som god.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På de efterfølgende pladser kommer henholdsvis Skat.dk med 59 pct., som synes, løsningen er god; Borger.dk med 54 pct.; Aula med 33 pct. og til sidst 'Min kommunes hjemmeside' med 28 pct.

Læs også: Dansk Erhverv kræver én minister med ansvar for digitaliseringen

Rambøll og Dansk IT sammenfatter i rapporten, at », at de store digitale servicetilbud bruges af hovedparten af borgerne, og at der er god tilfredshed med løsningerne – men med plads til forbedringer.«

9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
22. november kl. 10:01

Man få hvad man betaler for... Hvor mange offentlige monopol systemer, belønner deres leverandør, for at brugerne er tilfreds med løsningen? Jo vist, der stilles krav til brugervenlighed, men jeg har ikke set et eneste udbud, hvor der var kontant belønning for at lave et system, der af borgerne, blev anerkendt som en god løsning (det er dog snart 6 år siden, at jeg sidst var med til at svare på et offentlig udbud).

Beløn leverandøren for at lave en løsning, som borgerne godt kan lide.

Kig på om udbuddet kan laves laves, så flere leverandør kan lave interaktionen med borgerne, og lad dem få betaling for hvor mange borger, der vælger deres løsning (ja, det er nok ikke mange steder, hvor en sådan model, vil kunne tages i brug, uden at forvirre borgerne)

2
22. november kl. 10:59

ja, det er nok ikke mange steder, hvor en sådan model, vil kunne tages i brug, uden at forvirre borgerne

Vi ser jo desværre en del borgere som slet ikke kan finde rundt i systemerne og blander mitid.dk sammen med mit.dk og ikke har gennemskuet at både E-boks og Mit.dk giver adgang til Digital Post og at begge systemer kan ende med at blive postkasse for private virksomheder - forvirringen er total!

3
22. november kl. 12:23

Det helt store problem med e-boks og mit.dk er, at det ikke er dig som borger der vælger, men afsenderen der vælger.

Havde det være en åben model, hvor jeg som borger kunne vælge - lige som jeg kan vælge email udbyder og alle andre email udbyder kan sende til mig, uanset hvilken udbyder jeg vælger. Havde digital sikker post, være et rigtigt godt eksempel på et område, der kunne være flere udbyder... I stedet er det blevet et eksempel på, hvordan man ikke skal lade flere udbydere være samtidig!

5
22. november kl. 15:02

"Det helt store problem med e-boks og mit.dk er, at det ikke er dig som borger der vælger, men afsenderen der vælger."

Jep, helt enig.

Og den eneste løsning, er at gøre som jeg har gjort - hvis man altså er så heldig som jeg - og det er at vælge afsendere, ud fra hvordan de sender post.

Personligt har jeg lige nu absolut ingen afsendere, der benytter hverken Mit eller eBoks, men alene helt almindelig traditionel email.

Men det har da så også kostet en del arbejde, via research, opringninger og så selvfølgelig skiftet fra en afsender til en anden.

Men belønningen er dejlig ... dejlig nem.

4
22. november kl. 13:42

Det helt store problem med e-boks og mit.dk er, at det ikke er dig som borger der vælger, men afsenderen der vælger.

Helt absolut - det er fuldstændig galimatias og et eksempel på, at den instans, der har udtænkt strukturen og udbudsmateriale overhovedet ikke har forstået hensigten med digitalisering (i hvert fald i min optik).

Ovenstående ville svare til, at du skulle have indtil flere fysiske postkasser hængende ved dit hus, fordi afsenderen af breve stiller krav til udseende, størrelse og monteringshøjde af din postkasse.

7
22. november kl. 19:19

Ovenstående ville svare til, at du skulle have indtil flere fysiske postkasser hængende ved dit hus, fordi afsenderen af breve stiller krav til udseende, størrelse og monteringshøjde af din postkasse.

Ret mig hvis jeg tager fejl - men har vi ikke haft præcis det, hvor landejendomme som ville modtage avis, skulle have et rør placeret ved nærmeste store vej, og en postkasse ved huset til almindelig post?

9
22. november kl. 21:46

Rørene blev opsat hvor der oftest var en meget lang privatvej der ellers skulle køres af uddeler. Normalt ender de i postkassen...

8
22. november kl. 20:11

Det er firmaet FK Distribution, som selv kommer og monterer dem, og KUN hvis man absolut vil have deres fysiske reklamer, samt lokalaviser (som efterhånden også bare er en stor reklame)

6
22. november kl. 15:10

Ork jo, det har de forstået... Men så længe at der bare kan leveres Digital Post, på en eller anden underlig måde, så har de deres på det tørre, og så er de i øvrigt ligeglade med dig, og mig og os alle sammen.