KL lancerer digitaliseringspolitik: Dataetisk Råd peger på ældre, der »føler sig kørt over«
Kommunernes Landsforening (KL) præsenterer i dag en ny digitaliseringspolitik, der »skruer op for brugen af teknologi og digitaliserer kommunernes services,« som svar på at der kommer flere omsorgs- og behandlingskrævende yngre og ældre borgere samtidig med, at antallet af hænder, der skal tage sig af dem, ikke stiger i samme grad.
Det skriver KL i en pressemeddelelse.
Læs også: Techkommission: Det offentliges anvendelse af algoritmer skal reguleres
»Manglen på arbejdskraft risikerer at slå revner i fundamentet for fremtidens velfærd. Vi skal derfor gentænke velfærden, og hvordan vi løser opgaverne, så hænderne kan række længere. Gode, moderne digitale løsninger kan være med til at frigøre medarbejderes tid, så de kan bruge kræfterne på den kernevelfærd, mennesker altid vil være bedst til,« siger Peter Rahbæk Juel (S), der er formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.
Syv digitale veje mod bedre velfærd
Digitaliseringspolitikken, 'Gentænk velfærden – Kommunernes digitaliseringspolitik', anviser syv veje til, hvordan politikere i kommunerne kan imødegå arbejdskraftudfordringen og gentænke velfærden med digitalisering og teknologi.
- GENTÆNK VELFÆRDEN – Digitale løsninger skal bruges til at løse arbejdskraftudfordringen
- BEDRE SERVICE – Giv borgeren mulighed for et digitalt førstevalg
- ALLE SKAL KUNNE VÆRE MED – Ingen borgere skal hægtes af i den digitale velfærd
- TRYGHED FOR BORGERNE – Hold styr på data, etik og sikkerhed
- BRUG DET, DER VIRKER – Implementér teknologi, der har vist sit værd
- KLOGERE BRUG AF DATA – Giv borgeren en koordineret og skræddersyet indsats
- EN MODERNE ARBEJDSPLADS – Digitale muligheder skal gøre det mere attraktivt at arbejde i kommunerne
Kilde: "Gentænk Velfærden", KL
Johan Busse, der er formand for Dataetisk Råd, udtrykker overfor Politiken, at han overordnet er glad for kommunernes nye strategi, men at der findes alternativer til digitalisering som løsning på udfordringen med flere behandlingskrævende ældre borgere. Eksempelvis kan man overveje, hvilke ydelser kommunerne overhovedet skal levere.
Derudover er der ifølge Johan Busse en udfordring i, at cirka hver femte dansker ikke kan begå sig digitalt, og at andelen blandt ældre og socialt udsatte er højere.
»Det er ret mange mennesker, vi taler om her. Folk, der simpelthen ikke kan finde ’hjælp’-knappen og føler sig kørt over,« siger han til Politiken.
Læs også: CFCS hæver trusselsniveauet: Risikoen for pro-russiske hackerangreb stiger
Alle skal kunne følge med
Peter Rahbæk Juel understreger, at den nye digitale strategi skal medvirke til at gøre borgernes liv nemmere, og at ikke alle borgere har samme digitale forudsætninger.
»Vi skal sikre, at teknologien bliver brugt etisk forsvarligt og med fokus på at gøre menneskers liv bedre. Og at vi udvikler løsninger, som alle borgere og medarbejdere kan bruge — uanset digitale forudsætninger. Det er afgørende, hvis vi skal opnå succes, når velfærden bliver mere digital,« siger han.
Få 3 måneders gratis prøveabonnement på CareTech her
Prøveabonnementet udløber automatisk og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
