Kender du en velfærdsopgave, der burde løses med teknologi, men ikke bliver det?

23. maj kl. 16:33
Velfærdsteknologi
Illustration: Digitalista / Bigstock.com.
CO-PI, Center for Offentlig-Privat Innovation, efterlyser cases til et kommende projekt om skalering af velfærdsinnovation.
Artiklen er ældre end 30 dage

CO-PI, Center for Offentlig-Privat Innovation, efterlyser konkrete cases til et kommende projekt om at samle flere offentlige organisationer om én fælles udfordring inden for velfærdsområdet. 

Metoden er udviklet af CO-PI til fællesoffentlig skalering af innovative offentlige indkøb. Og senere i år åbnes en skaleringsprocess med fokus på teknologi, der understøtter velfærd.

Målet er bruge "den offentlige indkøbsmuskel til motor for innovation", ved at gøre det mere attraktivt for markedet at udvikle nye løsninger,  skriver CO-PI

Men skalering kan også i sig selv gøre velfærdsteknologien mere værdifuld udover stordriftsfordelene:

Skala i forbindelse med velfærdsteknologi kan skabe stordriftsfordele ved indkøb af teknologi – men ofte handler det om, at der skal skala til for at skabe de organisatoriske og systemiske forandringer, der skal frigive potentialet ved ny teknologi.

Derfor opfordrer CO-PI nu til at indsende forslag via hjemmesiden co-pi.dk til helt konkrete udfordringer på social- og sundhedsområdet, hvor teknologi kunne understøtte velfærden, og hvor udfordringen kan genkendes andre steder, så der er mulighed for at få stor volumen på innovationen - hvis ellers man kan få andre med på den.   

Kriterier for forslag
  • Skala skal kunne tænkes ind fra start, så der sikres den nødvendige volumen i efterspørgslen – den lokale udfordring skal med andre ord kunne genkendes andre steder.
  • Processen skal kunne toplederforankres, både politisk og administrativt – ledelsesforankringen er afgørende for at skabe løsninger med innovationshøjde i skala.

Kilde: CO-PI

 

To tredjedele af teknologiinnovationen er ikke teknologi

En af de store udfordringer for teknologiske løsninger af velfærdsopgaver er et for ensidigt fokus på den rent teknologiske innovation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi har masser af AI, og VR og IoT og sensorer, og vi bliver nærmest overvældet af nye løsninger til alskens velfærdsopgaver. Men det er kun en tredjedel af innovationen, der rent faktisk handler om teknologi. To tredjedele handler om noget helt andet,«  lød det fra direktør for CO-PI, Pia Gjellerup, da hun holdt oplæg på branchedagene for Danish Care i april. 

»Meget innovation af teknologi lider under, at det ikke bliver tilpasset. Der står mange ting på hylderne, som kan tages ned og komme i brug, og som er strandet efter de første pilotprojekter eller forsøgsperioder. Men det er også innovation at implementere teknologi i den sammenhæng, man selv har behov for en løsning,« sagde Pia Gjellerup, som understreger at innovation ikke er ensbetydende med revolution.

»Innovation handler ikke kun om at udvikle helt ny teknolgi. Det handler også om organisation og kommunikation, og hvis innovationen ikke fører til at GØRE noget nyt og skabe værdi, men kun til at HAVE noget nyt, så er det, at det ender med at samle støv på lageret« sagde Pia Gjellerup, der taler for at løfte overlæggeren for  teknologisk innovation, så et enkelt spektakulært projekt  ikke udråbes som en løsning.

Pia Gjellerup, direktør i CO-PI
Pia Gjellerup, direktør i CO-PI, Center for Offentlig-Privat Innovation, efterlyser større fokus på implementering og udbredelse af velfærdsteknologi.  Illustration: CO-PI.  Illustration: CO-PI.

Vi skal genbruge mere teknologi

Hun foreslår tre grundlæggende succeskriterier for teknologisk innovation

»Det ikke udvikling og indkøb, som er det svære. Det er for det første implementeringen - at få teknologien ud i drift. For det andet er det at få øvelsen og forbedre måden at bruge det på. Og for det tredje og vigtigste, er det først en succes, hvis det kan gentages i nabokommunen,« siger Pia Gjellerup, der ærger sig over at så meget "fantastisk spændende velfærdsteknologi" ikke bliver spredt.

»Der er et enormt fokus på nyt!, nyt!, nyt! Men medarbejderne skal være med for at innovationen virker, og folk kører trætte i udviklingsprojekter, der bare dør, når de er afsluttede. Der kan vores process hjælpe med at kaste lys på det, der rent faktisk virker,« siger Pia Gjellerup, der understreger vigtigheden af at udviklingen sker i samspil mellem offentlige og private aktører.

Få 3 måneders gratis prøveabonnement på CareTech her

Prøveabonnementet udløber automatisk og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger