Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Certificeringsordningen for brand møder fortsat modstand, men modstanden kommer fra Styrelsen selv

20. januar 2022 kl. 05:00
papir, kontor
Illustration: smolaw/Bigstock.
Brandrådgivere skyder efter utilregnelige, bevægelige mål, når Bolig- og Planstyrelsen på meget uhensigtsmæssig vis opdaterer nye vejledninger, da de sjældent finder vej til brandrådgiver, før de er trådt i kraft, skriver Bodil Dalgaard Kirkeby, civilingeniør og brandrådgiver hos Rønslev, i dette indlæg.
Artiklen er ældre end 30 dage

Brandrådgivere skyder efter utilregnelige, bevægelige mål.

Den nye certificeringsordning for brand har efterhånden kørt på fuldt tryk et par år. Det har været en hektisk periode med hyppig skældud både til Bolig- og Planstyrelsen, de certificerede rådgivere og byggesagsbehandlerne. Midt i alt mudderet er det let at overse, at ordningen har succes på ét væsentligt punkt: Der er kommet vågne, skarpe øjne på behandlingen af brandforholdene i form af de certificerede rådgivere. Det er nemlig strengt nødvendigt for at have en chance, når Styrelsen hensynsløst ændrer kravene fra dag til dag, uden varsel. 

I mit første år som brandrådgiver lå 'Eksempelsamlingen for brandsikring af byggeri' på skrivebordet foran mig - i bogformat med mine håndskrevne noter i og en lap papir ved de sider, jeg oftest brugte.

I dag har jeg altid Bygningsreglementets hjemmeside åben, hvorfra jeg downloader de vejledninger, jeg dagligt skal bruge. Hver eneste dag. For jeg ved aldrig, om der er kommet nye udgaver og nye krav.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ligesom mange andre brandrådgivere modtager jeg nemlig stadig ikke Bolig- og Planstyrelsens nyhedsbreve og bliver derfor ikke varslet om ændringer. Jeg har tilmeldt mig. Jeg har mailet og gjort opmærksom på problemet. Jeg har ringet. Og jeg bliver mødt med stor alvor og lovning på, at jeg nok skal komme på maillisten til næste gang.

Det sker bare ikke.

Ikke hensigtsmæssig praksis fra styrelsen

Og det er faktisk også lige meget, for nyhedsbrevet udkommer nemlig ikke altid samme dag, som ændringerne træder i kraft, hvis det da overhovedet udkommer. Selv hvis det kom i samme sekund, ville det alligevel være for sent, for de nye vejledninger er gældende fra det øjeblik, de udkommer, og der er ingen overgangsperiode i forhold til tidligere udgaver.

I praksis betyder det, at de projekter, der er arbejdet på gennem flere måneder, skal laves om, fordi kravene er ændret dagen før, projektet skal indsendes til byggeansøgning.  

Arkitekt, landskabsarkitekt, bygherre og alle de forskellige ingeniørrådgivere har arbejdet sammen om at udforme projektet, så BR18-kravene kan overholdes og bygherres ønsker opfyldes. Der har været justeringer, tværfaglige granskninger, opretninger – og i morgen kl. 12 skal projektet uploades til Byg & Miljø-portalen, så byggesagsbehandleren kan begynde at se på sagen. Men i morgen tidlig er der nye krav. Eller også er alle afsnittene bare rykket et par pladser, så henvisningerne i vores dokumenter er forkerte. Og de reviderede vejledninger er udgivet uden ændringsmarkeringer, så ingen kan få et overblik over præcis, hvad der er ændret. 

På Bygningsreglementets hjemmeside findes en oversigt over alle vejledninger og bilag, deres udgaver og udgivelsesdatoer. Men Bolig- og Planstyrelsen opdaterer den ikke, i hvert fald ikke konsekvent. 

Vejledning revideret to gange på otte dage uden varsel

Den 9. juni 2021 udkom en revision af vejledningen for etageboliger. Så stod jeg med et gennemarbejdet og koordineret projekt, der var lavet efter en vejledning, der ikke længere var gyldig.

Det var akkurat ikke indsendt til byggeansøgning. Otte dage senere havde jeg et andet etageboligprojekt klar til indsendelse til byggeansøgning, og vupti udkom der igen en revision af vejledningen. Altså den samme vejledning: To gange på otte dage blev den revideret, uden ændringsmarkeringer, uden overgangsperiode, uden varsel. 

I værste fald har Bolig- og Planstyrelsen en utrolig dårlig humor og hygger sig med at lave practical jokes. I bedste fald har de ingen indsigt i de certificerede rådgiveres og resten af byggebranchens arbejde. 

Så her er dagens breaking news til styrelsen: Projekterne er måneder undervejs, før de indsendes til myndighederne, og det kræver masser af koordinering at få det hele til at gå op.

Certificeringsordningen er udskældt pga. ventetid på startererklæringer, fordi der er for få certificerede. Jeg foreslår i alt sin enkelthed, at der optimeres på timerne ved at undgå projektændringer og opdateringer af dokumentationen som følge af Styrelsens hensynsløse adfærd. At Styrelsen begynder at vise respekt for de certificerede rådgivere ved at:

  • Sende nyhedsmails til alle, der har tilmeldt sig
  • Sende nyhedsmails om ændringer før de kommer – ikke dagen efter
  • Varsle ændringer. Måske en enkelt måned er tilstrækkeligt?
  • Anvise ændringsmarkeringer
  • Opdatere oversigten over vejledninger, så den altid afspejler, hvilke udgaver der er gyldige
  • Indføre overgangsperioder på de forskellige udgaver af vejledningerne

Bolig- og Planstyrelsen må indse, at de er på samme hold som de certificerede rådgivere. Vi skal spille sammen for at få certificeringsordningen til at lykkes. Jeg håber, Bolig- og Planstyrelsen griber denne bold.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger