Thomas Dreisig Thygesen

Smæk skoleporten i for tech-giganterne (Version2)

Indledningen vidner lidt om manglende forståelse af forholdene i grundskolen. De tre store nævnes på devices, men kun Google ift. værktøjskassen. Den eksisterer også for de andre, og de anvendes også. Derudover er der andre tjenester også. Når vi kritiserer og sætter perspektiver i spil, skal vi huske at gøre det ud fra rette grundforståelse af virkeligheden. Udviklingen skyldes ikke kun lave priser på enheder. Den skyldes især et centralt krav om digitalisering med et specifikt fokus. Når det er sagt, så er det vigtigt at få styr på data, og det vil være et godt initiativ, hvis det centrale stiller krav til leverandører, og ligeledes vil det klæde it-virksomheder at vælge en mere offensiv strategi og gå ind i dialogen om, hvad der sker i deres systemer. Jeg oplever ikke, at de er lukkede over for dialog, men der er klart stadig mange ting, som skal være mere gennemsigtige. Smækker vi skoleporten i, skal vi være klar til den store omstillingsopgave, det vil medføre. Det vil ikke ske over et skoleår. Det vil tage mange år. Porten skal smækkes i, hvis det er nødvendigt, men måske skal man lige slå koldt vand i blodet og finde ud af, hvad der er hoved og hale på tingene, og om det kan rettes til, så det kan anvendes i skolerne på ordentlig vis. Om det er et direkte anstød mod ‘den danske model’ for arbejdsdeling mellem det offentlige og det private, når det gælder dansk teknologiudvikling, har jeg ikke viden nok til at kloge mig på, men jeg aner en vis romantisering af danske tech-virksomheder og deres produkter. De er ikke nødvendigvis gennemsyret af vores stolte pædagogiske og didaktiske traditioner... det er nu en gang teknologi ;-) Der findes dem, der fx anvender servere fra Google. Eksemplet med Netcompany vil få det til at risle ned ad ryggen på de fleste skolefolk. Er det et lysende eksempel, så ser fremtiden dyr ud, og oveni er det meget svært at se kvaliteten og afsættet i traditionerne. Og selvom de siger de, holder udmeldingerne onkring servere hos Amazon så vand? Måske kan "den danske model" lade sig gøre, men som nævnt, så kræver det en stor omstilling, og man skal være villig til at der vil være "mangler" på teknologiområdet i en årrække. Lige som man skal være bevidst om, at der kan være områder, der vil være svære at dække. Danmarks it- og medievejlederforening kommer forhåbentlig med i et projekt, hvor vi skal afdække muligheder og udfordringer med open source i grundskolen. Det bliver utrolig spændende. Der er muligheder, men der er bestemt også mange områder, som fortalere for open source og kritikere af de nuværende løsninger tydeligvis ikke kender til, og som er essentielle for den gode undervisning i skolen. Derfor er projektet også vigtigt. Forståelse fremmer udviklingsmuligheder, og den åbner for, at vi snakker om det reelle billede i skolen. Området er svært, og der er utrolig mange nuancer, og det er fantastisk, at der er åbnet for debat og drøftelse af it-landskabet i skolerne i samspil med pædagogik og didaktik. Lad os fortsætte den, så vi får den bedste pakke. Hvem ved... måske en god blanding af open source, danske teknologier og tech-giganter. Det kan være svært at forestille sig et enten eller. Det er lidt nemmere at forestille sig et samspil af de bedste løsninger med rette fokus på elevers data.

21. april 2021 kl. 21:51
Digitale forlag er trætte af GDPR-dobbeltarbejde (Version2)

Tak for at markere, at der er mange der inddrages og påvirkes i dette arbejde. Skønt at KL åbner døren. Vigtigt at den model, der skal komme ikke lander som moget færdigt, inden den har været behandlet med de forskellige aktører. At risikovurderinger er individuelle kan der være noget om, men spørgsmålet er om kontekst er så forskellig fra skole til skole eller kommune til kommune i lille DK. Og de forskelle der er, de bør måske ikke være der, da der netop er tale om datasikkerhed. Så måske kan denne problematik vendes om.

21. april 2021 kl. 18:00
Google og Microsoft har indtaget kommuneskolen: »Teknologi kan ikke løse alle vores problemer« (DigiTech)

... for jeg kan simpelthen ikke finde linket til anbefalingerne :-)

20. april 2021 kl. 08:47
Udvikler om fremtiden for læringsteknologier: »Vi skal stoppe skyttegravskrigen imellem digital læring versus lærer« (Version2)

Der er gode pointer i artiklen, men jeg er lidt i tvivl om, hvor han får sit billede af teknologi i uddannelsesverdenen fra. For øvrigt - one size doesn't fit all. BPI - brugerportalsinitiativet har været forsøgt, men det er mere eller mindre kulsejlet. Pointen om differentiering er oplagt, og det er vigtigt, at den stadig tager afsæt i den danske tradition og har fokus på at styrke samarbejde.

16. april 2021 kl. 08:22
Kommuner råber på hjælp: »Vi har brugt enormt meget tid på noget, der kunne være gjort billigere og bedre« (ComplianceTech)

Nu er det vel ikke sådan, at data bare pr. automatik sendes videre til misbrug hos de amerikanske myndigheder. Men klart at problematikken ikke holder. Som vi har snakket om, så ser vi på muligheder. Men det må også være muligt at se på ordentlige aftaler med eksisterende løsninger. GDPR-arbejdet omhandler også at vide, hvad der er på spil og agere efter det. Vi må se, hvad der kommer fra EU. Arbejdet omkring dataoverførsler er vist intensiveret.

14. april 2021 kl. 10:34
Google og Microsoft har indtaget kommuneskolen: »Teknologi kan ikke løse alle vores problemer« (DigiTech)

Deltagerne i tænketanken Teknologi Til Velfærd har vist ikke så god kontakt til skoleverdenen. Det er KL og UVM der har stillet centrale krav om digitalisering af skolen, og det er for letkøbt at sige, at kommuner/skoler skal tænke sig om. De skulle hellere give et bud på, hvordan man får hjulpet med de aktuelle udfordringer fra centralt hold, og de kunne puffe lidt til KLs ledelsesstil ift. centrale udviklingsdeltag, og især med fokus på opfølgning. Prøv at dykke ned i BPI og se den manglende sammenhæng. Det kunne være en ide med link til deres anbefalinger.
Skønt hvis undervisningsministeren forholder sig til dette. Jeg har dog ikke hørt noget fra den side endnu.

14. april 2021 kl. 10:09
Ministre tavse om GDPR-koks i folkeskoler: »Jeg mødte en mur af tavshed« (Version2)

Desværre er der stadig ikke politisk udmelding, og kommuner og skoler mangler hjælp i form af central udmelding om, hvordan man skal forholde sig til brug af berørte digitale tjenester. Den centrale styring på digitalisering har været massiv, men når problemerne opstår, så overlades alle kommuner til sig selv. Både et sikkerhedsmæssigt og ressourcemæssigt problem.

8. april 2021 kl. 12:04
Ministre tavse om GDPR-koks i folkeskoler: »Jeg mødte en mur af tavshed« (Version2)

Det er en vigtig pointe, at det centrale må på banen, herunder også KL. En pulje og enhed, der kan få dette arbejde systematiseret og kvalificeret.

29. januar 2021 kl. 11:04
Version2-undersøgelse: Tilgængeligheden bagefter på offentlige sites fire måneder efter deadline (Version2)

Ligesom det forholder sig med GDPR, risikovurderinger og konsekvensanalyser, så er det ikke manglende velvilje men manglende ressourcer til at udføre opgaven. Det er super godt med tilgængelighed, men når man laver disse tiltag, skal man også se på, hvilke ressourcer der skal følge med til at løse opgaven. Men mindst lige så vigtigt, må man have krav til leverandører som Netcompany (Aula), så de lever op til tilgængelighed.

27. januar 2021 kl. 11:38
Kommuner sylter risikovurderinger og sender blindt børne-data til Microsoft (Version2)

Det er vigtigt at holde sig for øje, at der især i mindre kommuner er småt med ressourcer til disse opgaver, og der kan oveni være mangel på viden omkring dette komplekse felt. Derfor er det væsentligt at der centralt hankes op i dette, da nærmest alle it-løsninger i skolen anvendes af halvdelen eller flere. Og så skal man ikke glemme Apple, som kan blive nummer tre i rækken af dækninger her på Version 2. Ganske fint at få disse ting frem i lyset, så vi kan få styr på tingene. Det er ikke manglende vilje.

26. januar 2021 kl. 09:38
Facebook lancerer beta-udgave af Facebook til arbejdet (Version2)

Der er helt sikkert muligheder her. Bruger selv FB i mange arbejdsrelaterede sammenhænge, og det kunne være fedt, hvis det havde en lidt mere erhvervsrettet del, og især hvis sikkerheden holder. Jeg har forsøgt at få kontakt med FB i årevis for at få deres skole-del søsat i DK. Desværre uden succes. Måske det også lykkes, når det går denne vej.

5. februar 2015 kl. 15:54