Dennis Benneballe Arnold-Grade

Google indgår milliardforlig om indsamling af lokationsdata (Version2)

Peter, selvom du ikke handler på annoncer, så tjener Google, Microsoft osv stadig penge på dig. Mere, end du får tilbage. Denne ubalance kan du ikke undgå ved at stoppe med at købe noget, du ser en annonce omkring.

De prøver reelt at få dig til at tænke på bestemte ting. Og her taler vi ikke engang annoncer. Vi taler søgemaskineresultater. Vi taler indhold på nettet, som du ser, fordi du er du. Vi taler om at vi bliver lagt ind i en skuffe, som vi ikke kommer ud igen, og hvor privatlivet er sat ude af spil.

Der er en betydelig forskel omkring udveksling af data til målretning, og den indsamling og overvågning, vi er udsat for på internettet. Her er det langt fra målrettet reklame, som er hovedformålet for dataindsamlingen.

Den måde, at vi ikke længere kan være anonyme og private på nettet, hvis vi bruger de tjenester, som er nærmest uundgåeligt at bruge, fx hvis vi vil handle med offentligheden (kommune, skole, børnehave, institutioner, osv), er så ude af proportioner og balance og fairness, at vi som enkeltpersoner faktisk ikke længere kan gøre noget mod det. Der skal statslige modstand til. Modstand mod Bigtech, mod Microsofts alt for store udbredelse på det offentlige, skoler osv, mod Google og deres udrulning på skoler igennem Chromebooks, mod Google som favoritsøgemaskine, mod Google som overvågningsmekanisme på danske internetsider, mod Amazons AWS som en af SMV forretningslivets mest brugte hostingtjeneste, osv.

Ellers kan du jo hverken være borger, privatperson, ansat eller andet, uden at du er underlagt privatlivsberøvelse.

21. november kl. 10:44
Ole Tange: Fortæl din kommune, at der findes en løsning på Chromebook-sagen (Version2)

Ja, måske er hjemmesiden lidt mangelfuldt. Jeg håber da også, at man ikke bruger tonsvis af unødvendig til på markedsføring, men på udvikling af løsningen.

Der er en masse brugbare informationer i webinaret, og lidt også på hjemmesiden, men kernen er vel at man holder i baghovedet:

DETTE ER IKKE GOOGLE!

Dvs.: Har man et spørgsmål, kan man reelt spørge dem. Er man ikke enige, kan man faktisk diskutere med dem. Ønsker man noget andet, kan man bede dem om det.

Det kan du ikke med Google.

Derudover synes jeg vi er derude hvor vi skal give slip fra nogle funktionaliteter, så Classroom+ behøver i min optik ikke kunne gøre alt det, som Google kan/gør. Nej, faktisk går jeg da ud fra at det ikke kan... jeg FORVENTER at det ikke kan det. Det skal det ikke kunne gøre. Det er jo det, der var hovedproblemstillingen.

Og så tror jeg i øvrigt ikke på, at der deles så forfærdelig meget data, nu hvor det jo kan køre på ens egne servere, hvilket jo bør være den måde, man styrer Classroom+ på.

21. november kl. 10:43
Google indgår milliardforlig om indsamling af lokationsdata (Version2)

Det er vist en misforståelse, Peter. Der er intet, som er anonymt for Google. De ved præcis, hvem du er.

Du har ret i at der sker en byttehandel. De indsamler data for at se et trafikbillede, som de så "giver tilbage til brugerne". Men denne byttehandel stopper ikke dér.

Herefter bruger de Peter Nielsens data fra smartphone (hvilke hjemmesider har du besøgt, hvor længe har du gjort det, hvilken reklame fik dig til at stoppe op og holde inde før du scroller videre, hvilke sider har du tilgået i "privat" modus, hvilke apps har du installeret, hvilke af dem har du brugt, hvilke artikler har du læst, hvilket app-indhold har din skærm vist længst, osv) til egne formål. Alle de data kører videre i Google, og bruges til maskinlæring, produktoptimering, tilpasning af apps og teknologi så det bliver bedre til at fange din opmærksomhed og lede den hen til noget, som Google selv gerne vil have, at du er opmærksom på. Og nej, det er ikke en fair byttehandel for at kunne undgå at sidde i kø.

Det, som mange ikke forstår, er at Google ikke adskiller data fra det, de skulle bruges til, burde bruges til, og må bruges til. De tager din internethistorik, analyserer den, finger ud af hvad der fanger din opmærksomhed bedst (OBS: de er IKKE interesseret i at finde ud af, hvad du kan lide, bare hvad der fanger din opmærksomhed, og hvad der dermed kan bruges til at rette din opmærksomhed mod noget, Google kan bruge til noget) og sælger dem til reklame-annoncører, der så kan sende dig reklamer. Og her tror måske mange det er hobbyer og interesser som at bage surdejsbrød eller at rejse eller hvilke bøger/film du kan lide. Nej. Det er data som dine seksuelle præferencer, dit helbred, fx om du har googlet lungecancer for så at sælge dig reklamer til helse-bikse der vil tjene penge på dig ved at sælge dig en æterisk olie, eller at du er homoseksuel men ikke er kommet ud og derfor kan man sælge gambling eller alkohol eller søde sager til dig fordi du er emotionel og psykisk sårbar.

Google stopper heller ikke et sekund op for at overveje, om data fra den ene app burde blive i denne app. Nej, din lokationsdata gives videre til hjemmesideejere, så de også kan prøve at henlede din opmærksomhed på hvad end de gerne vil sælge til dig.

Jeg synes intet I Googles forretningsmodel er fair.

Prøv følgende kilder til at læse op på, hvad der sker bag din skærm (de første to er efterhånden kommet i top3-referencer her i Version2): Bog: Shoshana Zuboff - Surveillance Capitalism Dokumentar: The Social Dilemma - Netflix Artikel: Denne og denne - undertegnende

De klarer måske nogle misforståelser op. Og nej: jeg siger ikke, det er let at gennemskue Googles og BigTechs metoder. Så jeg kan absolut og fuldt ud forstå, at der kan være misforståelser. For det er det, Google gør: prøve at styre narrativen og lade os brugere misforstå, hvad der reelt sker, og hvad det har af betydning for vores liv og forretningslivets mulighed for at udnytte os. Data er det nye olie, og vi individer er store reservater af olie som de store magnater borer ned i og pumper værdien ud og efterlader, når vi er tørlagte.

18. november kl. 08:28
Ny Privacy Shield rykker nærmere: USA klar med dekret i næste uge (Version2)

Okay lige et par ting.

  1. "Dekret" = Executive Order. Problem? Kan væltes af den næste præsident... som de fleste præsidenter gør med tidl. præsidenters dekreter. Så, om tidligst 3 år, senest 7 år, sidder vi igen i en situation, hvor der muligvis ikke er sikkerhed omkring vores retsstilling i USA.
  2. Dekreter er et præsidentiel påbud, og disse kan væltes af domstolene i USA, som da domstolene afviste præsidentiel dekreter fra Clinton i hans regeringstid og førte sag mod nogle af Clintons dekreter. I endnu højere grad skete dette under Obama. Det er grundet at præsidentielle dekreter er tiltænkt en situation, hvor kongressen ikke er samarbejdsvilligt. I stedet misbruges de nu om dage til at indføre quasi-lovgivning, fordi præsidenten ønsker at udvise magt og tage forkøb på lovgivningsprocessen, og fordi USA oftest ikke har lyst at ændre i deres lovgivning (som er en mere kompleks problemstilling) og hellere vil løse det på anden måde. Det gør dog, at præsidentens autoritet muligvis går ud over den traditionelle magtfordeling og man kan tale om magtmisbrug og manglende respekt for retssamfundet. Siden Clinton har alle præsidenter (mis)brugt deres magt igennem præsidentielle direktiver til at lave lovgivning udenom deres kongress, hvilket er en farlig trend.
  3. Hvis man udsteder et dekret, putter man et plaster på såret. Men såret skal stadig behandles. Dekreter kan enten ende med at blive a) erklæret ugyldigt, retsstridigt eller grundlovsstridigt, etc, eller b) blive gjort til lov ved at inddrage kongressen.

Så, jeg kan stadig føle mig lidt utryg ved at stole på et dekret fra Biden - langtidsperspektivet er stadig så usikker, at jeg kan være bange for at have et endnu større problem om et par år, fordi jeg måske siden da er gået en del mere ind på cloud og SaaS-løsninger med tredjelandsoverførsler og US-(ejet-)hosting.

Vi skal lige huske tilbage, at Trumps Executive Order var grunden til at Privacy Shield i sidste ende blev væltet, selvom USA og EU dengang i 2017 meldte ud, at EO 12333 ikke var "the end of privacy shield". 3 år senere blev privacy shield erklæret ugyldigt af den mand, som har erklæret privacy shield ugyldigt ENDDA FØR EO12333 kom ud (da privacy shield hed safe harbour)!

Der må være noget mere grundlæggende galt med at præsidenten og kongressen ikke taler sammen her og gør handling til lov, som ikke går på blot at have nogle regler sat på plads til at have "ækvivalens" ift. beskyttelse af EU-borgerrettigheder.

Det vil ikke undre mig, hvis Schrems netop fører sag mod den nye TADPF på baggrund af disse ovennævnte bekymringer.

29. september kl. 11:30
Schrems II-frygt får Danmarks største pensionsselskab til at træde på cloud-bremsen (Version2)

Kom til at tænke på NIS-II direktivets definition på Cloud Computing Services: "digital services that enable on-demand administration and broad remote access to a scalable and elastic pool of shareable and distributed computing resources"

Med den definition er det i hvert fald ikke kun Google, AWS og Azure, som er clouds...

12. september kl. 14:55
Lettet Helsingør-borgmester: »Chromebooks har i den grad været savnet« (Version2)

Kære forældre i Helsingør (altså dem af jer, der faktisk er interesseret i at beskytte jeres børn), kære forældre i alle andre kommuner, kære danskere overalt,

Mit bedste bud, hvad man kunne gøre mod korrupte og inkompetente personer som Lars Rich, Benedikte Kiær, osv, er at stå imod undervisere, pædagoger, administrationer og så videre, som vil bilde jer ind, at man ikke kan gå på skolen, uden at bruge deres ulovlige IT.

Det starter med ens eget barn, og skal nok slå nok ringe i vandet, hvis mange forældre gør det samme. Nej, mit barn skal ikke registreres i Aula. Nej, mit barn skal ikke oprettes i skole-IT-systemet. Nej, mit barn skal ikke komme hjem med en chromebook. Hvis de gør, så låser jeg denne ind til barnet skal aflevere den igen. Nej, mit barn skal heller ikke på Facebook for at være med i skolens eller klassens gruppe. Instagram, Twitter, LinkedIn, osv... nej!

Hvad vil kommunen gøre? Smide barnet ud af skolen? Sende kommunen til mig, fordi jeg er en dårlig forælder? Hah!

Det næste skridt efter at ignorere og omgå skolens påtvungne IT, er at skrive til skolen og til kommunen omkring dette. Derudover at skrive til de lokale politikkere, uanset farve.

Dernæst, eller samtidig med ovenstående, ville jeg sætte massiv præs på lærerne. Hvis de går under for presset, så skal der nok ske noget. (Jeg beklager, kære lærere, at I så bliver til et medium mellem forældre og skolen/kommunen - men dette valg har I truffet for længst, så det må I desværre leve med. Sig ikke jeres jobs op! Hold i stedet med forældrene, så både jeres eget liv bliver nemmere, men også børnenes!). Hvis en hel skar af forældre kimer læreren ned og giver jævnlig voksen-skældud, så vil dette give nok incitament til at læreren muligvis skruer ned for digitale hjælpemidler, eller i det mindste klager til skolen.

Jeg har siden 3. klasse haft drømmen om at blive lærer. Siden 5. klasse var jeg klare over, hvor godt det danske/skandinaviske skolesystem og pædagogik var ift. andre lande, og hvor højere kvaliteten af undervisningen var. Desværre måtte jeg indse, at jeg senerehen havde valgt forkert studie for at blive lærer. Stadig havde jeg den største respekt for dem. Inden for de sidste 3 måneder har jeg desværre mistet al respekt for skolevæsenet i DK, alt inklusive... Så meget, så jeg faktisk overvejer drastiske midler, som at sende børn i alternative skoler, eller hjemskoling, eller at give barnet pseudonymer ved fødsel, eller bare lade mit barn være hjemme og se fjernsyn.

Skal vi i DK virkelig til at miste tillid til skolevæsenet? Denne sag her har jo ikke kun vist, at IT kan være yderst farlig i skolen ift. principielle spørgsmål som grundlæggende menneskerettigheder. Denne sag har også vist, at skolevæsenet er fyldt med mennesker, der desværre ikke er egnet til at træffe beslutninger om IT i skolen. Derudover har denne sag vist, at politikkere er blevet belejret af virksomheder som Microsoft, Google og Amazon i et omfang, så de ikke længere kan tænke objektivt eller stå imod deres ønsker. Kort sagt: DK er blevet til marionetter for amerikanske teknologi-virksomheder.

Kære forældre... jeg ved godt det lyder som en alt for dramatiseret sag. Det er det ikke, og det ved alle dem, der har sat sig godt ind i forholdene i sagen. Også dem, der har en god teknologiforståelse. Eller blot dem, der har taget sig 1,5 timer af deres dag for at se The Social Dilemma, mm.

Den her sag er vigtigt. Vigtigt for fremtiden. Vigtigt for fremtidige forældre. Vigtigt for fremtidige skolebørn. Måske ikke så vigtigt for jer, hvilket er forståeligt. Måske har I ikke det fulde overblik i sagen, måske har I for meget tillid til skolen, måske føler I også bare afmagt ift. at kunne besejre Google, Microsoft osv. Det kan jeg forstå. Men ingen virksomhed er for stor til at fejle. Og selv hvis de ikke kan besejres, så kan vi stadig som individer - og det er det gode ved demokratiet - råbe op og få gjort noget ved det. Uden jer er der ingen skole. Uden jer er der ingen politikere. Uden jer er der ingen tech-virksomhed. I er forældrene, I er vælgerne, I er brugerne... kort sagt: I er de mest magtfulde og værdifulde dele af de fleste værdikæder. Hvis I lader være med at sende børn i skole, lader være med at vælge de samme typer politikkere, lader være med at bruger de gængse it-løsninger, så falder de fra hinanden og erstattes af nye forslag til, hvordan vi skal indrette skolen, samfundet, it-løsninger, osv.

Vi kan som et af de mest digitaliserede lande i verden godt tåle at gå lidt tilbage ift. digitalisering og IT, uden at det gør for meget ondt. Det skal vi nok overleve. Gør vi intet her, så ender vi desværre med at miste det hele... vores rettigheder, vores mulighed for at tænke selv, vores demokrati.

Forældre landet over, stil jer selv det ene spørgsmål: hvis I sad og skulle skrive en stil og sende den til læreren, vil I så mene at det er nødvendigt at blive overvåget? Hvad hvis der en dag skete noget, som gjorde, at man kunne se, om et barn har modtaget hjælp til lektierne, og så tilsvarende trækker ned i karakter? Ville I føle, at det er en god ting?

Det er sundt for alle at huske, at skolen ikke er alt i livet. Gode karakter giver ikke automatisk god løn eller arbejde overhovedet... eller et godt liv.

Det gør til gengæld evnen til at tænke selv, muligheden og evnen til at bruge sine rettigheder, kritisk tænkning, evnen til at stille spørgsmålstegn og være skeptisk.

Og det får vi ikke af at sende vores børn i skole, hvor hverken lærere, skolen eller politikkerne formår at gøre noget af det ovennævnte, hvad angår Microsoft, Google, osv.

Men I, kære forældre, kan være dem, der skaber forandring. Gør oprør. Bliv vred. Sammenslut jer. Fortæl det til alle. Tving politikkerne til at give 30-40 millioner til Datatilsynet. Nægt at være med i skolens/kommunens/landets ulovlige foretagender.

Så skal David nok besejre Goliat i det lange løb...

12. september kl. 13:19
Helsingør kommune får grønt lys til Chromebooks i to måneder (Version2)

Hej Michael.

Hermed til download fra WeTransfer: https://we.tl/t-7LoEFH4sH8

12. september kl. 12:07
Om brug af IT i skolen (Version2)

Lidt pinligt at nogle herinde i tråden (Lars Pedersen) virkelig tror, at det kommer an på et barns medførte evner, hvad man lærer. Ja, nej, vel mest hvad man interesserer sig for. Men jeg har da lært masser for mig unødvendig viden, som jeg stadig husker, uden at have nogen interesse eller brug for denne viden.

@Per Skafte: Mange års undervisningserfaring er fint. Men måske ikke den bedste udgangspunkt at have, hvis præcis den nutidige form af undervisning er det, der kritiseres. Måske var du endda med til at videreudvikle på dårlige grundlag for undervisning? Hvem ved. Jeg vil lige tillade mig at tage dine 4 punkter op:

  1. Undervisning er vor eneste vej frem: Vi skal leve af en veluddannet befolkning
  2. Computere er kommet for at blive
  3. Når der udvikles programmer, der kan løse alle opgaver stillet fra oldtiden og frem til ca. 1980, skal man ikke blive ved med at stille opgaver, på samme måde som fra oldtiden og til 1980, OG SÅ undre sig over, at elever og studerende benytter programmerne til at løse dem... (Psst: Man skal forny undervisningen. Det kræver, at man sætter sig ind i, hvad programmerne kan)
  4. En nu pensioneret kollega fremførte jævnligt den holdning, at "Vi burde tvinge de studerende [ved DTU] til at regne i hånden det første halve år" - hvortil jeg gerne svarede: "Og vi burde tvinge dem til at lære at køre med hestevogn, førend de fik lov at tage kørekort
  1. At sige "undervisningen er vor eneste vej frem" er et ret tomt argument i den her diskussion. Så det ser vi bort fra.
  2. Dette argument er lige så tomt som det forrige. "Computere er kommet for at blive". Ja, det har du da ret i. "Undervisning er kommet for at blive", "læring er kommet for at blive", "Skolen er kommet for at blive", hvad er dit budskab? At vi derfor ikke længere skal lære at gøre noget selv, men bare kan bruge computeren? At vi skal bruge computeren mest muligt? At bruge computeren mindst muligt, men som integreret del af undervisningen? Det er ret svært at finde budskabet her.
  3. Undervisningen skal fornys, siger du. Fordi der er programmer der kan løse opgaver? Jeg forstår ikke helt, skal vi så stoppe med at lære at skrive, fordi vi kan tage videoer af hinanden eller indtale talebeskeder? Eller hvad er dit budskab her? At man skal forandre undervisningsformen? Jeg er enig med dig i at man bør sætte sig ind i, hvad programmerne kan, og netop dette er jo et argument for IKKE at bruge en computer eller programmer for at lære. Jeg er ikke selv imod at man bruger nogle it-værktøjer til at gøre undervisnigen mere effektivt eller spændende, men mere som en nice-to-have, slet ikke som en need-to-have. Vi bør også kunne klare os uden en computer, ikke kun i situationer hvor vi løber tør for batteri, men også for at vi ikke på et eller andet tidspunkt mister evnen til at arbejde videre med noget, som blev opfundet for mange hundrede år siden. Eller sagt lidt mere billedsprogligt: Vi skal stadig vide, hvordan vi programmerer en lommeregner og fortæller den, hvordan man regner noget ud.
  4. Ja, sjov anekdote. Så din pointe er at vi ikke bør tvinge nogen til at gøre noget på en måde som gør at man senere har nemmere ved at gå op i kompleksitet? Hestevogn først, bil senere, droneflyvning herefter, så jetflyvning, osv osv. Eller: først hovedregning, så differentialregning, så integralregning, så kvantematematik, osv - nej du tænker at vi hellere bør starte med at lære emner, som lige er blevet opfundet helt nyt efter 80erne,... det kan vel kun være meget højere matematik, som du tænker på. Nej, selvfølgelig skal vi starte med at kunne løse simple opgaver, og så gå over til sværere opgaver, og på vejen dertil skal man lidt slavisk igennem at kunne finde ud af alt det simple først. Vi kan ikke starte med statistikregning og håbe på at nogen har lavet et brugervenligt UX og at statistikregning i øvrigt er designet til at være let at lære og at man bare kan kaste sig over det uden at læse manualen og intuitivt så virker det, lige som de fleste mænd og deres nye elektronik-legetøj. Så ja, det er bare nogle gange ikke helt forkert med at skulle tvinge nogen til at regne i hovedet. Af samme grund ville det også være sundt nok at lære om logik i skolen og lære om logiske fejlslutninger, da det jo træner tænkning og argumentation.

Så en sidste ting, hr. Skafte. "Jeg ved det, jeg har levet af det" er ikke et særligt godt argument. Jeg ved det, jeg har lige skrevet det. (Ja, du har din egen personlige subjektive erfaring omkring dit område, som jo er væsentligt anderledes end folkeskolen og chromebooks, som debatten handler om, hhv. om den nutidige form for undervisning overhovedet er god ift. elevers indlæring, og i forængelse heraf, om den nødvendigvis har behov for inddragelse af IT.

Men jeg er faktisk enig med dig. Undervisningen bør forandre sig sammen med verdenen. Ikke altid bør den gå lige præcis samme vej. Nogle gange skal undervisningen ikke være tilpasset og gjort lig med den verden, vi lever i, men være komplementerende. Dit svar til din tidl. kollega indeholder et glimrende eksempel på, hvorfor der er argumenter nok for at sige, at man ikke bør bruge computer i skolen: af samme årsag som man tager kørekort, før man kører. Så man forstår, hvad der sker bagom skærmen, hvilket du også er tilhænger af.

Min pointe (meget kort): undervisningen behøver ikke absolut inddragelse af IT under alle omstændigheder. Undervisningens kvalitet afhænger ikke af kvaliteten af værktøj. Undervisningskvaliteten afhænger i min optik af dem, der underviser. Jo bedre du er til at undervise, jo mindre værktøj har du behov for, og jo bedre ved du, hvornår du skal bruge et værktøj, hvorfor du skal det, hvordan du skal det, og hvordan slutresultatet bliver (samt hvordan det er anderledes sammenlignet med hvis du havde gjort det på den anden måde).

En god underviser kan undervise. En mellemmådig underviser kan undervise med enkelte værktøj. En dårlig underviser kan kun undervise med værktøj.

Jeg var ikke priviligeret nok til at gå på dyre skoler hvor budgettet blev fuldt ud finansieret af staten eller rige forældre eller hvad ved jeg. Jeg gik på en skole, der var afhængig af et par tilskud fra forskellige lande, som ikke havde nok penge til hverken god IT, bøger nok til alle, generelt nyt og aktuelt materiale, nye verdenskort, nye lokaler, parkeringspladser til lærere, interactive whiteboards, hjælpemidler til ordblinde (eller handicap-venlige lokaler, døre, faciliteter, etc) osv. Vi måtte til tider finde lokaler i kældre og afsider, når hele øverste etage på skolen skulle bygges ved grundet årti-gammel mug. Men selv sådan en skole kan producere gode elever. Mest fordi man som en underviser, der ikke kunne undervise uden alle de fine værktøj, ikke havde en jordisk chance for at indfrie sine mål. De lærere kom selvfølgelig masser af, men lige så hurtige var de ikke set på skolen igen. Til gengælg blev de lærere på skolen tilbage, der har affundet sig med at der ikke er mange ressourcer til rådighed, og man derfor selv må stå for at eleverne får noget ud af undervisningen.

29. august kl. 09:31
Eksperter med skarp kritik af 18 Chromebook-kommuner: »Vi har digitaliseret med hovedet under armen« (Version2)

hvilke alvorlige eller mærkbare konsekvenser kan børnene før eller siden risikere at blive udsat for ved brugen af Cromebook, udover at deres data vil står i nogle registre, hvor de sikkert allerede står? For at kunne tage stilling til vigtigheden af hele temaet har jeg netop formuleret mit spørgsmål på denne måde.

Ja, som allerede nævnt mange gange her i kommentarsporet, så undlader du at tage problemstillingen op, hhv. at sætte dig ind i problemstillingen. Men det er også svært stof, især for mange af de generationer, der ikke er vokset op med IT - jeg selv har heller ikke set lyset indtil for nogle år siden. Du kan muligvis få en hel del ud af at gå ind på Netflix og se "The Social Dilemma", som er ret pædagogisk forklarende. Men måske synes du også at det er hysteri...

Så lad mig give dig et eksempel på, hvordan vi andre ser denne problemstilling, ved at stille dig et retorisk spørgsmål: Hvilke alvorlige og mærkbare konsekvenser kan børnene før eller siden risikere at blive udsat for ved at ryge en cigaret om morgenen?

Der er ikke altid tale om her-og-nu-konsekvenser, men stadig bør man tænke et par skridt længere end "har du ondt af at bruge chromebook? nej, så fortsæt".

Og faktisk er der jo også her-og-nu-konsekvenser af at bruge chromebooks. Vidste du eksempelvis, at dine oplysninger bliver delt ulovligt ca. 280 gange HVER DAG.. med et nærmest uendeligt og usporbart antal reklamebureauer, som blot har interesse i at sælge dig noget og ændre dit adfærd, så du gør noget, som de gerne vil? (behavioral design, fx at købe noget, at tænke noget, at ønske noget, at se på noget i et vist lys, at stemme på nogen, osv).

Linker lige til lidt ananas i egen sovs - mit indlæg omkring real-time bidding: https://pro.ing.dk/compliancetech/holdning/gdpr-udfordringen-med-real-time-bidding-iab-kan-se-problemerne-men-afventer

Mærkbare konsekvenser er der nok af.

Måske kunne man dog også dreje den om og sige "hvilke mærkbare konsekvenser kan børnene før eller siden blive udsat for, hvis de stopper brugen af Chromebooks og Google fuldt ud i undervisnings- eller skolesammenhæng?"

25. august kl. 12:49
Datatilsynet strammer nettet om Chromebooks: »Jeg tror ikke, det her ender lykkeligt for Helsingør Kommune« (Version2)

Den løsning er nem at finde - dont use them!

Det er ikke nok. For at kalde det "en løsning" skal der foreligge alternativer eller hvordan man "lapper" Chromebook implementeringen.

Det, der er vigtigt at huske her, er at der ikke skal findes nogen løsning for noget som helst andet end "du overholder ikke GDPR".

Så at sige: "stop det der" gør i praksis, at man overholder GDPR. Fin løsning.

Det er Helsingør og alle de andre kommuner, der nu skal løse deres problem om hvordan de lovligt ønsker at bruge lovlige redskaber og samtidig overholde folkeskoleloven. Det er deres problem, ikke Datatilsynets.

Jeg forstår nogle gange ikke, at det offentlige Danmark tror, at de er så hellige og vigtige og beskyttede, kun fordi det er offentligt. "Vi skal huske at vi også har en pligt at overholde XYZ" (eksempelvis da Helsingørs borg"mester" Benedikte Kiær siger, at de jo skal overholde folkeskoleloven). Offentlig Danmark tror om sig selv at de er uselviske og arbejder for befolkningen. Men oftest har jeg på fornemmelsen, at Offentlig Danmark er egoistisk og kun værdsætter det, som de selv sidder med... Skolen tænker kun på folkeskoleloven. Sundhedssektoren kun på sundhedslovgivning, etc. og det skal for enhver pris opnås, uanset om helt basale rettigheder bliver krænket i processen.

25. august kl. 12:29
Helsingørs borgmester raser over Chromebook-afgørelse: »En helt rædselsfuld og totalt urimelig situation« (Version2)

Alle mine initiativer at tage hendes citater og plukke dem fra hinanden på Twitter (hvor hun viser sig at være ret aktivt) for at vise alle de gange, hun tager fejl eller fremstiller sandheden forkert, har desværre ikke båret frugter.

Trist at se, at en generation af voksne, der har taget minimum en folkeskoleuddannelse, og mange af dem nok også en gymnasiel uddannelse, nu har glemt alt om kildekritik, frihedsrettigheder, etik, logik osv...

Måske det var en idé at indføre flere humanistiske og samfundsfaglige fag i skolen? Måske filosofi burde indføres igen over hele linjen? Et eller andet synes der at mangle...

19. august kl. 13:55
Datatilsynet fastholder: Chromebooks er stadig forbudt i Helsingør (Version2)

Med lovliggørelse menes her, at hvis Helsingør på noget tidspunkt reelt kan bevise, at ethvert risiko kan nedbringes, så kan de anmode Datatilsynet om at genvurdere sagen og ophæve forbuddet, dvs. lovliggøre brugen af disse tjenester til disse formål for Helsingør, som har modtaget forbuddet. På den måde sikrer man sig, at man ikke én gang for alle udelukker muligheden for at det en skøn dag er helt risikofrit at benytte disse tjenester. Men det indebærer at Helsingør altså kan bevise dette, hvilket jo ikke ser ud til at være muligt rent teoretisk eller praktisk (hverken ifm. at man ikke kan få meget information ifm. tredjelandsoverførlser, eller at man ude i Helsingør formår at lave en fornuftig konsekvensanalyse).

18. august kl. 13:07
Helsingør-elever uden Chromebooks: »Det er bare lidt svært ikke at bruge sin computer« (Version2)

Ja, i stedet for bøger, hvor man skal igennem den irriterende proces med at blive dygtig til det, man skriver om, og så finde et forlag, der gider at publicere ens bog, og hyre et par mennesker til at se bogen igennem før man udgiver den, for så at holde på dem, så det er med på at udgive nye versioner, når oplysninger bliver for gammel, og så også skal til at sælge dem, dvs. prøve at gøre det skrevne interessant for læseren før læseren overhovedet har læst det, hvor den bedste markedsføring er at mennesker anbefaler bogen til hinanden, alle de ting kan man endeligt slippe af med, for nu kan du bare gå på nettet, helt uden kvalifikationer og kritisk sans, og udgive hvad som helst. Så laver du lidt tracking på dit content, og indexer det hos Google, og smider ads på, og så har du opmærksomheden af et hær af naive unge mennesker.

Ja, fra det gamle verdenskort har jeg ikke lært særlig meget. Kun at grænser konstant er i fare for at flytte sig, og der gennem historien er sket ret mange vilde ting... et eller andet med kold krig og anden verdenskrig og sådan noget, nok meget uinteressant og uaktuelt nu om stunder.

Årh ja og de gamle bøger, hvor det hele var stavet helt mærkeligt, nogle gange med vild gammel ulæselig skrift.. og så skulle vi skam også lære at stave uden den ekstrem velfungerende danske stavekontrol på PCer.

Man kunne ikke engang bare gå på ens yndlings social media og se nyheder. Man skulle se og læse de nøjagtigt samme nyheder, bøger, aviser, osv... man kunne ikke engang lave sin egen sandhed dengang. Ikke engang en vilkårlig persons blog eller videoerne af en højreekstremistisk tilhænger af at jorden er flad kunne man finde frem til at løse historieopgaverne.

Pyha, det var hård dengang. Man skulle hele tiden være opmærksom, kritisk og tænke selv.

Men ja, hvis jeg i dag som elev kommer i skole og har glemt at lade Chromebooken, kan jeg jo bare låne en fra min kammerat, som sikkert har en mere i sit penalhus... og så kalder jeg bare på HeyGoogle og spørger, hvis der er noget, jeg ikke ved. Hvis Google ikke kender det, er det nok fake news alligevel.

12. august kl. 15:03
Danske udviklere vil indtage biograferne med ny spil-platform: »Det bliver ligesom et lan-party« (Version2)

Det tror jeg sandeligt ikke, at det gør. Man kan nemlig undgå reklamer ret enkelt: kom lidt senere.

Det er pga streaming-tjenester og download-kulturen, samt prisen som hænger sammen med aftaler med studioerne, hvor biografen ikke tjener særligt meget de første par uger, mens de tjener mere de efterfølgende uger (hvor folk så har set filmen allerede, mens udgiverne som Disney, etc. bare udgiver filmene på streaming-platformen, som gør at biograferne ikke tjener... hvilket er hvorfor NFBio i et stykke tid ikke har vist Disney-film længere).

Det er ikke genrer eller reklamer og spildtid (som en biograf jo ikke har indflydelse på), der gør at folk ikke gider ind i biffen. Det er bare blevet en for dyr omgang for alle involverede parter.

Derfor bør det også tænkes nyt: hvorfor går man ind i en stor sal med mange folk for at se en film? Af samme grund hvorfor man går ind i stadion og ser bold: fælles stemningen.

Spil kan i den forbindelse jo gøre vidunder for biograf-branchen, som jo ikke er det samme som filmbranchen. Biografen er blot et oplevelsessted, så lad os behandle det som et oplevelsessted.

I fremtiden skal man blot spørge sig selv, om man er...: Interesseret i filmen? Se den hjemme. Det tjener et studio også godt af. Interesseret i at se filmen med et hav af mennesker og få ordentlig en på opleveren? Gå i biffen.

12. august kl. 10:48
Danske udviklere vil indtage biograferne med ny spil-platform: »Det bliver ligesom et lan-party« (Version2)

Sagtens. Der vises nemlig ikke nogen film, når der er spilaften, det er udelukkende spil, bare at det foregår i biografen.

12. august kl. 10:41
Helsingør-elever uden Chromebooks: »Det er bare lidt svært ikke at bruge sin computer« (Version2)

Måske kan lærerne gøre det samme, som vores lærere i "gamle dage" gjorde, når de følte, de ikke havde overskud til at være omstillingsparat og forberedt nok: se en film med klassen. Jeg har allerede en rigtig god anbefaling: The Social Dilemma.

Nej, når jeg læser denne artikel, bliver jeg skrækslagen over den ringe uddannelsesniveau, der kommer fra at blive vant til digital læring. Når jeg læser ting som:

Børnene har brugt computere siden børnehaveklassen. Men det har ikke altid været Chromebooks, fortæller eleven Neelas Wirth. På et tidspunkt skiftede de, men han har glemt, hvordan det var at bruge de gamle.

Eller

»Jeg tænkte lidt, at vi skulle tilbage og leve i de gamle dage. Jeg tror bare, vi ikke er så vant til at bruge bøger,

Så frygter jeg for dannelsen af vores næste generationer. I en tidsalder med alt for meget misinformation grundet internettet, er bøger stadig et fantastisk gammeldags middel, hvor du kan se, hvornår en udgave er fra, og dermed se, om fakta er aktuelle (og fill in the gaps selv, som vi gjorde i gamle dage... da UDSSR ikke fandtes mere, da Østtyskland ikke var mere, da Jugoslavien fandtes, osv...). Og så findes der endda kritik af bøger, som man kan finde frem.

Nej, hellere afvænne børn at være bekendt med bøger... det er sikkert en rigtig god ide at bruge tid på i skolen. Hvad skal man også bruge bøger til....

»Sådan en gammel én. Det er sådan én, man forestiller sig, når man tænker på en rigtig lang, kedelig bog.«

En trist tendens. En lang bog er nemlig præcis den kur, man har brug for, hvis man kun er vandt til 9-sekunders videoer på TikTok eller never-ending-scroll feeds, hvor ens opmærksomhedsbåndbredde ikke behøver være så stor.

Og når jeg så udover det læser:

»Sådan en gammel én. Det er sådan én, man forestiller sig, når man tænker på en rigtig lang, kedelig bog.«

eller

»Da jeg gik i de yngre klasser, skrev jeg mere på papir, men så begyndte vi at skrive meget mere på computere, da vi kom i de højere klasser. Jeg ved ikke – måske er det godt for børn at skrive i virkeligheden?,« overvejer Molly.

Så ligner det nærmest at børnene udover at glemme hvordan man læser en bog, glemmer at skrive og stave. Google Translate i en sprogundervisning??? Det svarer til at have lommeregner i børnehaveklassen. Men det er måske også blevet aktuelt? Hovedregning er måske overrated?

Jeg frygter lidt at "digitalisering" er blevet lig med "mindre arbejde for lærere" og så gledet over til at blive lidt... for bekvemt. Men måske er det også bare fordi man efterhånden ikke mener, at humanistiske fag er så vigtigt. Nej, hellere mere matematik, end at lære om humanistiske værdier, kreativitet, osv.

Og så en tredje lille ting:

»Vi brugte dem næsten i hvert fag. Tit var man afhængig af dem, så hvis den ikke var opladt kunne man ikke så tit være med i undervisningen,« siger hun

Så børn, der har glemt deres chromebook, ikke har opladt den, eller lign, kan ikke undervises? Eller følge med i undervisningen? "Afhængigt" er vist det rigtige ord... "user" vist også, givet det ord bruges mest af alt i afhængigheds-konteksts.

I rigtig gamle dage var det vist sådan, at det eneste redskab, man bruge til at lære, var hjernen, og det eneste, der blev brugt til at undervise, var en mund, en agora (eller markedsplads el. lign) og noget viden, som man vil formidle. Det handlede som lærer om at man havde viden, som blot skulle formidles på hvilken som helst effektiv måde. Nu er det som om man har alt for travlt med at effektivisere formidlingen, at man mister viden, så vi ender op med at have meget lidt viden, men rigtig effektiv og fancy formidling af det. Altså: at tale, uden at sige meget.

12. august kl. 10:09
Google Danmark får ny chef: Danmark »har en fantastisk digital parathed og appetit på forandring« (Version2)

Helt ærligt, så kunne jeg allerede på overskriften se, at hun egentlig blot mener:

"Danmark er dejlig ukritisk og stoler på alt! De elsker os, siger pænt ja-tak uden at stille spørgsmål, og vil stadig have mere af os!"

Ved ikke om vi virkelig er så meget mere udviklet end så mange andre lande... blind tillid bliver kun toppet af naivitet og ignorance. Ansvar er det eneste, der virkelig er i bevægelse, så meget som det flyttes rundt på.

Ja, vi har parathed og appetit til at bevæge os ind i fremtiden. Ingen tvivl at vi gerne vil hjælpes ad af teknologi. Men vi mangler kritisk sans, og har ingen tålmodighed, hvilket er en sårbarhed. Vi kan ikke fra en dag til den anden gå fra år 1995 til år 2040, men bør teste og langsom rulle ud, jo mere kritisk det er. Men nej, vi vil gerne have alt det nye, gerne i går.

Ja, Norden bryster sig at være tillidsfuld, og at tillid skaber vækst, osv. Men vækst er ikke lig med positiv fremskridt, og tillid skaber også negative aspekter, som fx sårbarheder som kan udnyttes af folk, man ikke bør have tillid til. Selvom jeg ikke er leninist, så vil jeg mene Lenin havde ret, da han sagde: Tillid er godt, kontrol er bedre.

Det betyder jo ikke vi ikke kan have tillid til teknologi, leverandører, staten, osv. Men ikke hvor vi er nu, hvor alle og alt prøver at udnytte os, for der er alt for mange fejl og mangler i IT, og hvor vi er alt for ivrige for at bruge det nyeste nye... nytnytnyt. Indtil vi ikke har ændret vores uansvarlige overvågningskapitalistiske kultur og lærer at være kritisk før vi har tillid, skal vi nok altid være på dupperne og nægte at stole på noget som helst. Tillid skal fortjenes!

Microsoft burde være meget mere fokuseret på at gøre sig fortjent til vores tillid. I stedet giver Brad Smith tomme forhåbninger om løsninger på transatlantiske dataoverførsler og brug af bigtech i EU, og lover guld og grønne skove, som altsammen ikke afhjælper noget af de juridiske problemer alligevel...

Ser man "The Social Dilemma", så frygter man ærlig talt at man bor i Danmark. Der er jo ingen sikkerheder mod BigTech længere...er der?! (Udover EU-regulering... bemærk jeg ikke siger "den danske retsstat", som vi alle savner lidt herhjemme)

Så ja, tillykke Bianca Bruhn, men vi ved nok allerede, hvilken retning du kommer til at gå... men du er da velkommen til at overraske og modbevise os!

10. august kl. 15:33
Danske kommuner fortsætter med Chromebooks: »Det er ikke, fordi vi ikke har forstået alvoren« (Version2)

Jeg synes, den måde, Lars Rich, Benedikte Kiær, Pia Færch og co. i Helsingør piver om hvor uretfærdigt det dog er at man har udstedt et påbud, og nu vil tage sagen videre til justitsministeriet, er simpelthen for pinligt.

Så se det dog i øjnene... Det er Helsingør Kommune i sin helhed inkl. alle beslutningstagere i Helsingør Kommune, der nu har ansvaret for denne fejl, der blev begået. Ikke Datatilsynet.

Hvor frækt det dog er at gå efter Datatilsynet, og oven i købet så at sige "Datatilsynet har en uge til at give os besked på afslutningen af sagen, ellers anser vi forbuddet for ophævet". Øh, hvem giver jer lige lov til det?

Jeg bliver vitterlig forargret, når jeg læser disse historier, for det betyder jo bare, at kommunalpolitik sejler ad pommern til i nærmest hele Danmark. Hvis beslutninger og processer foregår på den her måde, så er der ingen hjælp at hente... meget meget dårligt forbillede og meget dårlig repræsentant af hvad der er muligt i Danmark.

Det er ren og skær at redde ansigt... bare helt latterligt og pinligt gjort.

8. august kl. 15:29
Kovending i Helsingør: Elever starter skoleåret uden Chromebooks - lærerne fortsætter (Version2)

Okay, mærkelig mellemløsning som Helsingør Byråd anlægger: Børn skal ikke bruge Chromebooks. Lærere må gerne.

Så skal vi da lige huske følgende:

  1. Børns persondata skal være helt udenfor Google-miljøet. Så alle dokumenter, logs, osv skal renses af børns persondata.
  2. Lærernes persondata bør stadig ikke flyde i Google, så de skal vel pseudonymiseres?

Hvad gør en foreløbigt forbud på en uges tid reelt for børns databeskyttelse? Er der noget af ovenstående, som udføres? Hvis ikke, hvad skal det så være godt for? Håber man på at selve det at stoppe anvendelsen på magisk vis beskytter data?

Ja, det er en god start i en meget pinligt og mudret sag, men da langt fra godt nok. Jeg klapper i mine hænder, når nogen har trukket stikket til bigtech og ryddet op efter sig samt fundet en tillidsfuld erstatning.

8. august kl. 10:57