Claus Bonnesen

Eksperter: Ministers nye undersøgelse farver næppe plug-in hybridbilerne grønnere (MobilityTech)

De røde partiers angreb på Plug-in hybrider er endnu et angreb fra storbyeliten på den lille mand i provinsen. :) :) :)

https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=35974

10. februar kl. 14:36
Stor undersøgelse viser, at plug-in hybridbiler i Danmark udleder dobbelt så meget CO2 som tilladt (MobilityTech)

Det tager vel 5-6 timer at lade med mormorladeren og der er vel max. 50 km på batteriet. Hvordan kan du køre 120 km om dagen på ren el?

4. februar kl. 22:15
Stor undersøgelse viser, at plug-in hybridbiler i Danmark udleder dobbelt så meget CO2 som tilladt (MobilityTech)

Du kan læse rapporten her.

https://www.dr.dk/static/documents/2022/02/03/vejdirektoratets_notat_b88b71c3.pdf

Jeg er ikke imponeret. Men det lader til at politikkerne fra visse partier vil bruge undersøgelsen til at gøre PHEV dyrere snarest muligt.

Så næste bil bliver nok ikke en PHEV, men benzin.

Dum, dummere, politiker.

4. februar kl. 22:11
Stor undersøgelse viser, at plug-in hybridbiler i Danmark udleder dobbelt så meget CO2 som tilladt (MobilityTech)

Et ofte hørt spørgsmål blandt PHEV-ejere er: "Kan benzinen i tanken blive for gammel?" :)

30. januar kl. 19:57
Stor undersøgelse viser, at plug-in hybridbiler i Danmark udleder dobbelt så meget CO2 som tilladt (MobilityTech)

Det handler nok mere om at undersøgelsens resultater ikke svarer til den verden som mange PHEV ejere lever i.

Undersøgelserne viser jo ikke at PHEV-biler ikke kan køre langt på literen. De viser at folk ikke lader dem.

Når PHEV-ejere vælger kun at lade på offentlige ladere eller ligger og roder med forlængerledning og mormorlader, er det klart at bilen ikke bliver ladet så meget.

Og når man vælger at købe en PHEV på grund af afgiftslettelsen uden at tage hensyn til om ens kørselsbehov passer til bilens teknologi, så får man heller ikke det optimale ud af teknologien.

Da jeg købte min PHEV, fik man installation af ladeboks med i handlen og så var der ikke rigtig noget at betænke sig på. Men hvis man skal have 10.000 - 15.000 op af lommen til installation af lader, så forsvinder gevinsten ved at køre på strøm i dagligdagen.

Så politikerne har lavet at afgiftssystem, der gør PHEV billige, men uden et incitament til at bruge bilen rigtigt. Og det ikke særlig smart.

Men sådan går det, når man ikke undersøger tingene ordentligt og prøver at forstå virkeligheden, men bare læser et abstrakt af en undersøgelse og tror det er sandheden

27. januar kl. 16:25
Stor undersøgelse viser, at plug-in hybridbiler i Danmark udleder dobbelt så meget CO2 som tilladt (MobilityTech)

Bingo!

Man kunne flytte noget af afgiftslettelsen for PHEV over til et tilskud til etablering af hjemmelader.

Det ville være et incitament til at få PHEV salget flyttet derhen hvor det giver mening, nemlig hos folk med mulighed for at lade hjemme. Og være med til at etablere en ladestruktur, der fint kan bruges, når mange senere skifter til EV

27. januar kl. 09:44
Stor undersøgelse viser, at plug-in hybridbiler i Danmark udleder dobbelt så meget CO2 som tilladt (MobilityTech)

Tja, hvis ikke jeg kørte PHEV idag, så ville jeg køre i en benzinbil, da en elbil ikke dækker mine transportbehov.

Med en PHEV kører jeg ca. halvdelen af mine årlige kilometer på strøm, vel og mærke den mest forurenende del med mange koldstarter, korte ture og køkørsel.

Selv de dage hvor motoren starter for at lave varme (bilen er en Kia), kører den 20-40 km/l på kortere ture med koldstart. Og rækkevidden på el er faktisk bedre om vinteren, da motoren lader batteriet, når den skal lave varme. Bilens rækkevidde på el går aldrig under 50 km og kan nå 65 km med økokørsel om vinteren.

Så selvfølgelig vinder klimaet og miljøet ved at jeg kører PHEV.

26. januar kl. 22:29