Henrik Fredskild

Stor undersøgelse viser, at plug-in hybridbiler i Danmark udleder dobbelt så meget CO2 som tilladt (MobilityTech)

Vent nu lige lidt. Beskatningen på en bil ved anskaffelsen, og efterfølgende årligt, er baseret på en række faktorer, hvoraf en af dem er producentens opgivelse af brændstofforbrug.

Energiforbruget eller brændstofforbruget (uanset måleenhed) er baseret på en vedtagen standard, som man kan være enig eller uenig i, men det er nu engang den der bruges.

Jeg har ikke tidligere hørt om tilfælde, hvor man overvejer at ændre beskatningen for visse typer af biler (f.eks VW UP eller BMW et-eller-andet), fordi de der køber bilerne, i praksis ikke formår at køre disse, så de lever op til de teoretiske opgivelser af brændstofforbrug. Hvis der skal være transparens i beskatningsgrundlaget, så kan individuel kørestil og opladningsadfærd ikke indgå i modellen.

PS: Jeg har ikke en hybridbil - jeg har en dieselbil der kører 11 km/l i bykørsel og har 20,1 km/l som beskatningsgrundlag, og jeg kører indimellem Green Mobility og Share Now elbiler når det er belejligt.

26. januar kl. 14:12