Anne-Marie Krogsbøll

Statens it-projekter er skredet med tre milliarder på fire år: »Det er jo borgernes penge« (Version2)

Historien i b.dk handler om en kvinde, som ikke kan få tilgodehavende skat på 2600 kr. udbetalt, fordi hun angiveligt skylder SKAT 1 øre - 1 ØRE! Hun kan ikke få lov at betale 1 øre, for det kan gældsindrivelsessystemet ikke håndtere. Sagen har nu kørt i over et år.

B.dk har bragt flere andre, lignende håbløse, eksempler de seneste uger. Personalet i SKAT er selv fortvivlede, men kan intet stille op.

Ud over, at det er mig en gåde, at man ikke blot kan fratrække øren i hendes tilgodehavende skat (gjorde man ikke det før i tiden?), så siger historien og tallene ovenfor jo noget om de enorme beløb (og blod, sved og tårer), amokløben og mislykket digitalisering koster landet. ENORME!!!!!

Husker man at opgøre disse omkostninger - ærligt og troværdigt? Husker man at indregne disse uforudsete enorme udgifter, når man gør business-casen op? Det er jeg ret sikker på, at man ikke gør - de forsvinder et eller andet sted i den blå luft.

HVAD HAR DIGITALISERINGEN SAMLET SET KOSTET LANDET DE SENESTE 15 ÅR? BESPARELSER/EFFEKTIVISERINGER MINUS DISSE SAMLEDE UDGIFTER - FORUDSETE OG UFORUDSETE!

Så opgaven de kommende mange år bliver for IT-ministre og Digitaliseringsråd og DIGST ikke at sætte nye skibe i søen! For Guds skyld! Den må og skal være, at bruge alle - alle! - tilrådighed stående midler på at rette de skibe op, som allerede er ved at synke!

Lad ikke rotterne (de ansvarlige) forlade den synkende skude! Lad dem gå ned med den!

26. november kl. 10:30
Statens it-projekter er skredet med tre milliarder på fire år: »Det er jo borgernes penge« (Version2)

EFI-sagen:

"Ved udgangen af august 2022 var gælden på 152 milliarder kroner. Omtrent 1,1 million borgere og 155.000 virksomheder skylder penge til det offentlige. Det drejer sig om blandt andet ubetalte skatter, afgifter og bøder. I juni indgik et bredt politisk flertal en aftale, der skal nedbringe danskernes gæld til det offentlige og styrke den offentlige gældsinddrivelse frem mod 2030. Aftalen batter dog ikke meget. I 2030 vil der stadig være gæld for 143 milliarder kroner, viser en fremskrivning fra Skatteministeriet. Undersøgelseskommissionen om Skat gransker i disse år EFI-skandalen, og hvad der gik forud – helt fra sammenlægningen i 2005 af den statslige og kommunale inddrivelse, som Skatteministeriet er ansvarlig for. Ni tidligere skatteministre og dusinvis af embedsmænd er afhørt. Kommissionen skal til slut vurdere, om nogen kan drages til ansvar."https://www.berlingske.dk/oekonomi/marianne-kaemper-med-skat-om-at-betale-en-oere-det-har-vaeret-en-god

Se næste kommentar - kan ikke styre formaterringen i denne.

26. november kl. 10:29
Kritikere håber på farvel til Sundhedsplatformen med ny regering (Version2)

Også Norge gik i Epics ruser:https://www.nrk.no/trondelag/to-uker-etter-innforing-av-helseplattformen-pa-st.-olav_-_-sover-darlig-om-natta-1.16194674

Gad vide, om deres beslutningstagere også har været på adventure-studietur i Epics HarryPotter-land, siden de nægtede at tage ved lære af de danske erfaringer? Det virker jo så hårrejsende dumt.

Og har man virkeligt ikke kunnet genbruge nogle af de danske løsninger, som man jo har måttet bruge for at tilpasse amerikanske SP til danske forhold?

25. november kl. 19:51
Venstre og SF vil have en it-minister i ny regering (Version2)

at man vælger een (gerne ikke valgt), som ved noget om materien fra starten, istedet for det sædvanlige (DJØF?) cirkus,

Bare ikke en superlobbyist, som f. eks. Microsofts danske direktør...

25. november kl. 14:16
Dårlig forberedelse og it-optimisme koster staten milliarder (Version2)

trif-it-

Retteligen "Triffid"...

25. november kl. 07:39
Dårlig forberedelse og it-optimisme koster staten milliarder (Version2)

Et aktuelt eksempel:

"Nye kinesiske overvågningskameraer fra selskabet Hikvision skal overvåge det danske vejnet. Det har Vejdirektoratet besluttet, selv om de danske efterretningstjenester har advaret om sikkerhedsbrister, og til trods for at Hikvision er dybt involveret i krænkelser af menneskerettigheder i Kina."

"Politiken har spurgt, hvilke overvejelser Vejdirektoratet har gjort sig om anklagerne om, at Hikvision bidrager til krænkelser af menneskerettighederne i Kina. I en mail svarer Vejdirektoratet: »Med baggrund i de anvendelsesformål, som indgår i udbuddet og jævnfør dansk og europæisk udbudslov for det offentlige, har Vejdirektoratet ikke fundet belæg for at udelukke kameraer fra et bestemt firma eller land«."

"Dermed anvender Vejdirektoratet en for snæver fortolkning af udbudsdirektivet, som dikterer hvordan danske myndigheder må købe ind. Det mener Cathrine Bloch Veiberg fra Institut for Menneskerettigheder. "

"Vejdirektoratet vidste ikke, at Milestone havde afbrudt sit teknologipartnerskab med Hikvision, før Politiken oplyste om det. »Fremadrettet er det naturligvis en udfordring, at supporten af de omtalte kameraer ikke understøttes. Vejdirektoratets vil se nærmere på den problemstilling«, svarer Vejdirektoratet i en mail."https://politiken.dk/viden/art9070198/De-er-dybt-involveret-i-menneskerettighedskr%C3%A6nkelser.-Alligevel-k%C3%B8ber-Danmark-nu-ind-hos-firmaet

Jamen, så skal de da være glade for, at Politiken gjorde deres hjemmearbejde for dem...

25. november kl. 07:37
NemID Nedbrud - 2/2 (Version2)

Voldsom anklage, som er baseret på dine egne erfaringer? Eller er det "noget, du har hørt?"

Ellers kan man høre det her - den er god nok:

https://www.version2.dk/artikel/daarlig-forberedelse-og-it-optimisme-koster-staten-milliarder

25. november kl. 07:28
Dårlig forberedelse og it-optimisme koster staten milliarder (Version2)

Det går kort sagt - på trods af alle skåltaler og bullshit-bingo og knopskydende råd, kommissioner og it-udvalg (sjovt nok ofte befolket med it-lobbyister) - den forkerte vej.

Alligevel får diverse finansministre stadig et kærligt-begejstret (dollartegn-befængt) blik i øjnene flere gange om året, når de holder taler om seneste seneste trif-it-projekt.

Molbohistorie....

25. november kl. 07:25
Statens it-projekter er skredet med tre milliarder på fire år: »Det er jo borgernes penge« (Version2)

Interessant...

17,5 milliarder i udgifter på 4 års projekter (and still counting)...

Hvor meget har man så sparet ved "effektiviseringerne"?

Hvor meget forventer man at spare med disse tre års projekter fremover?

Og hvad kommer disse 4 års projekter til at koste i årene fremover (færdiggørelse og drift)?

Er evt. accelererende svindel (moms, skat etc.) indregnet i udgifterne? Så sent som for et par dage siden blev en mand anholdt for formodet skatte/moms/hvidvask-svindel på omkring 200 millioner, og i følge Jesper Tynells nye bog udbetaler man stadig med åbne øjne uberettigede refusioner for mange millioner, potentielt milliarder - man har ingen planer om at stoppe det ( bankerne styrer lovgivningen ). For ikke at tale om omkostningerne i form af de gener og tidsforbrug, man den ene gang efter den anden påfører borgerne via digitaliseringen.

Begynder det ikke efterhånden at lyde lidt molbo-historie-agtigt? Hvad fatter gør, er altid det rigtige?

(Og Wammen er i fuld gang med at kvalificere sig til at være GOAT i disciplinen ikke at ville udtale sig ("Det rager ikke jer, hvad jeg tænker om dette, og hvad jeg har af planer" - strategien). Han får med stor overbevisning illustreret, at han regner BigTech (bredt forstået) som sit bagland - ikke den danske befolkning. Jeg vil så gerne se hans og S's partistøtteregneskab - det hele).

25. november kl. 07:16
NemID Nedbrud - 2/2 (Version2)

Ok, tak for opklaring...

24. november kl. 19:55
Nyt rejsekort kan få op til fem leverandører: »Det ser ikke ud til, at der er én, som kan levere det hele« (Version2)

Det er ikke det samme som anloge løsninger skal udgå.

Nej, men ved vi, at det ikke er tanken - eller i det mindste at gøre, hvad man kan for at tvinge alle over på app?

" det er jo alt andet lige en ande problemstilling end fornyelsen af rejsekortsystemert."

Ja, måske. Men indtil nu har man vel finansieret den slags ved at spare på de analoge løsninger? Endda ofte længe inden, de digitale fungerer efter hensigten.

Jeg vil bare gerne høre svarene på disse spørgsmål fra de ansvarlige, inden det er for sent at protestere, og det er mejslet i granit, at det er analoge borgere, der på alle måder skal betale gildet.

24. november kl. 13:38
Nyt rejsekort kan få op til fem leverandører: »Det ser ikke ud til, at der er én, som kan levere det hele« (Version2)

Ok.

Men så tilbagestår mit spørgsmål, om det bliver frivilligt, eller endnu en gang digitalt tyranni.

24. november kl. 13:15
Nyt rejsekort kan få op til fem leverandører: »Det ser ikke ud til, at der er én, som kan levere det hele« (Version2)

Og lige lidt mere:

Prøv at bruge den tilsvarende løsning i Stockholm, Malmø, London, San Francisco, Sofia - så vil du se, at der er ganske mange forbedringsmuligheder :)

Er det så en af disse velfungerende løsninger, man vil indføre, eller vil man igen selv opfinde den dybe tallerken - med den velkendte risiko for fiasko?

24. november kl. 13:03
Nyt rejsekort kan få op til fem leverandører: »Det ser ikke ud til, at der er én, som kan levere det hele« (Version2)

For at uddybe min skepsis: Er det et af de - efterhånden velkendte - forsøg på at tvinge alle borgere ind i det digitale tyranni? Eller har man denne gang også fokus på at gøre tilværelsen lettere og billigere for analoge borgere og borgere uden smartphone?

24. november kl. 13:02
Nyt rejsekort kan få op til fem leverandører: »Det ser ikke ud til, at der er én, som kan levere det hele« (Version2)

Det er jeg sikker på, at der er, Palle Simon Simonsen. Men er det dem, man går efter? Og hvordan skal det finansieres?

Har man allerede en vision om, hvordan det nye rejsekort skal se ud? Man ved, hvad man har - men sporene skræmmer efterhånden mht. , hvad man får.

24. november kl. 12:59
Optimisme efter pilottest af digitalt Rejsekort: »Det ser rigtig fornuftigt ud« (Version2)

Kommer det så til at være en valgmulighed - et tilvalg - eller vil man gøre, hvad man kan for at tvinge analoge borgere og borgere uden smartphone over på den nye app-løsning?

Bliver det til gavn og glæde for alle, eller bliver det endnu en tremme i det digitale tyranni?

24. november kl. 12:23
Nyt rejsekort kan få op til fem leverandører: »Det ser ikke ud til, at der er én, som kan levere det hele« (Version2)

Fint at reparere på de ting, der ikke fungerer. Men en app? Kan det basere sig på det eksisterende rejsekort, eller er det forfra fra bunden? Og er man på vej til at gøre rejsekortet tvunget app-båret? Vi man skabe de samme problemer for analoge borgere, eller borgere uden smartphone, som man har gjort med MitId? Det er jeg da meget spændt på, hvis det er den retning, man bevæger sig i.

Hvor kommer pengene fra til digital udvikling? De analoge rejsende - dem med billetterne? De betaler jo i forvejen dyrt - for nylig var der en historie om analoge rejsende, der må betale et stort gebyr, hvis de vil købe orange billetter.

24. november kl. 11:45
NemID Nedbrud - 2/2 (Version2)

Men ere det den eneste forsømmelse i din beretning om forløbet, PHK? Jeg læser det som en lang liste...

24. november kl. 11:01
NemID Nedbrud - 2/2 (Version2)

Men er der nogen på denne jord, som - uden at skamrødme - vil kunne påstå, at Nets har overholdt "god it-skik og gængse standarder" ?

Hvem melder sig modigt som kanonføde for den påstand?

24. november kl. 10:23