Gert Madsen

Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig' (Version2)

Bevares - det kan så blive stjålet, men uden password er det jo ikke meget bevendt.

Og sandsynligvis bliver kortet stjålet, dvs. at man kan faktisk konstatere at det er sket. Under alle omstændigheder opdages de fleste indbrud, i modsætning til mobiler, som bliver hacket.

25. november kl. 11:17
Nyt rejsekort kan få op til fem leverandører: »Det ser ikke ud til, at der er én, som kan levere det hele« (Version2)

sikkert for at presse folk væk fra anonymt kort

Ja, ellers kan de jo ikke sælge folks personlige oplysninger.

24. november kl. 15:54
Københavns Kommune måtte droppe cloud-veto: »De har ikke lavet deres hjemmearbejde« (Version2)

"For Esben Trier, direktør for Edtech Denmark, der er interesseorganisation for uddannelsesteknologi i bred forstand og repræsenterer både forskningsinstitutioner, brugere og leverandører, er sager som denne og Chromebook-sagen klare eksempler på de vanskeligheder, som GDPR skaber i praksis."

Vrøvl.

GDPR skaber ingen problemer.

Leverandører og forskningsinstitutioner skaber problemer, fordi de i årevis har været ligeglade med folks private data.

GDPR er netop skabt for at imødegå den slendrian.

20. november kl. 16:34
RV-ordfører uforstående over for manglende it-politisk interesse (Version2)

Men mener du at de danske medicinalvirksomheder afanonymiserer data med moderne computere? Er det dét man gør i Danmark. Er det noget du har en uigendrivelig viden om, eller råber du "vagt i gevær"?

Og det er så irrelevant i forhold til din påstand om at pseudonomisering skulle garantere noget som helst.

Regler som GDPR skal sikre mod at personlige data misbruges. Eller i hvert fald gøre det ulovligt.

Argumenter om "vores etik" og "vores hensigt" kan ikke bruges i denne sammenhæng.

Fordi forskere er tilfals og fejlbarlige som alle andre mennesker.

8. november kl. 14:42
IT-Branchen advarer om overimplementering af NIS2-direktivet: »Det er dyrt at være klassens duks« (Version2)

???? Hvor?

Du kan tage en snak med en landmand.

Men lige her gælder det IT, og der kan jeg også kun komme i tanker om det modsatte.

8. november kl. 12:04
Statsrevisorer vil have kortlagt alle myndigheders it-sikkerhed efter kritiske afsløringer: »En meget alvorlig sag« (Version2)

Er det bundløse morads omkring refusion af udbytteskat ikke et resultat af digitaliseringen af SKAT? Har nogen nogensinde regnet på, hvad denne "effektivisering" har kostet - alle besparelser fratrukket alle - ALLE - udgifter (it-drift og anskaffelse, svindel, advokat- og rejseudgifter, diverse undersøgelsesrapporter og kommisioner etc.)?

Det har i hvert fald noget at gøre med centralisering og ombygning af Skat.

Det er jo klarlagt at udbyttekatastrofen fik sin størrelse, fordi Chefen ignorerede både rapporterne, og de direkte henvendelser, som han fik fra et par tilbageværende kompetente medarbejdere.

Chefen er der stadig. De kompetente medarbejdere har vist fundet andet at lave.

Det er også historien om magtbalancen mellem politikere og embedsmænd. Hvis embedsmænd protesterer og hævder at en ønsket løsning ikke vil fungere, så bliver de skiftet ud med nogen som er "mere fleksible".

Hvad angår Skat foregik dette under en borgerlig regering, og nu er Mette Frederiksen gået virkeligt langt i samme retning.

Det understreger meget godt min følelse til valget: Hvem f..... er værd at stemme på?

8. november kl. 11:55
Etik, moral og GDPR - når juraen løber fra os (Version2)

Ja, man har jo brugt CPRnr. som rambuk her.

Fra at være virkeligt beskyttet information, har man langsomt vænnet folk til at udlevere det til hvem som helst, når som helst.

Og samtidigt har man holdt fast i at det er hemmeligt, på trods af at det kan fremskaffes af enhver. Ansatte i sundhedsvæsenet, staten, kommuner, banker, forsikringselskaber, pensionselskaber, ejendomsmæglere, teleselskaber etc. har direkte adgang til et stort udsnit af befolkningens CPRnr. Alle andre kan bare sætte sig i et venteværelse hos læge, tandlæge, eller gå ind i et apotek. Endeligt man iføre sig en batch med et firmanlogo, og så spørge direkte. De fleste svarer beredvilligt.

Undskyldningerne handler om at det er nemt (for den om spørger). At det er eentydigt, hvilket er korrekt, men også søgt. Tæt på ingen vil nogensinde stå med 2 personer af samme navn på samme adresse, og slet ingen, hvis fødselsdatoen tages med.

Nu har man så gennemført en tilvænning, og chefer og andre kan ikke forstå at man rent faktisk skal passe på data, som er så nemme at få fat på.

7. november kl. 12:26
Statens it-beredskab sejler: »Det er da stærkt bekymrende, mildest talt« (Version2)

Nu har der jo været adskillige love, som ikke har kunnet implementeres fordi "det skal først ind i vort IT-system".

Kan det siges tydeligere at man hverken har, eller har tænkt sig at etablere, en løsning for hvad man skal gøre, hvis systemet bryder ned.

7. november kl. 11:06
MitID-kodeoplæsere i restordre med få timer til deadline (Version2)

Dette minder noget om Digital post, hvor digiforstyrelsen, eller hvad de hed på det tidspunkt, ikke lige havde overvejet den situation at folk faktisk dør.

1. november kl. 22:33
Region Midtjylland ramt af kritisk nedbrud: Alle hospitaler påvirket (Version2)

"det ikke var muligt for personalet på hospitalerne at overvåge patienternes hjerterytmer."

Det lugter af dårlig arkitektur/designvalg at en sådan funktion er afhængig af et centralt system.

1. november kl. 19:35
IDA overvåger medarbejdere med uigennemskuelig AI: »Vi ved, at systemet ikke forstår alt« (Version2)

Hvordan det harmonerer med ingeniørers ønske om at anvende teknologi til at forbedre samfundet og forbedre organisationers og virksomheders ydeevne er meget svært at få øje på.

Det er jo ikke en nagelfast definition.

Lige nu pågår der en valgkamp, hvor man diskuterer hvad "et bedre samfund" vil sige.

For en stor del af os er et rigere samfund ikke "et bedre samfund", hvis det er på bekostning af vores individuelle frihed. Folk med autoritær tankegang ser meget anderledes på dette.

Organisationer og virksomheder har deres egne formål, men er underlagt regler, så de forhåbentligt bidrager til "et bedre samfund".

IDA skal varetage deres medlemmers interesser. Gør de det, hvis de ikke sikrer at medlemmernes oplysninger kun bruges til det relevante formål?

Så er vi ved Cloud spørgsmålet. Hvis data er gjort tilgængelige for folk, som er underlagt USAs lovgivning, eller kinesisk, indisk etc. så er oplysningerne ikke sikret.

27. oktober kl. 10:04
Qatars påkrævede VM-app kan læse, slette eller ændre alt indhold (Version2)

Er det rent faktisk tvingende nødvendigt at vi deltager?

Hvordan kan du spørge?

Det er jo vigtigere end liv og død. Det var åbenlyst vigtigere at komme til fodbold under Coronanedlukning, end at komme til en begravelse.

/Ironi kan forekomme

26. oktober kl. 15:04
Danske Regioner og DI foreslår ny teknologifond (Version2)

En vej til afhjælpning af belastningen af sundhedspersonalet, er at kræve systemer, som ensidigt understøtter personalets arbejdsgange.

Man skal holde op med at vælge og designe systemer efter ledelsens ønsker om rapporter.

Rapporter etc. kan være fornuftige i sig selv, men læger og sygeplejesker har andet og vigtigere at lave, end at tilfredsstille chefers - og forskeres - nyfigenhed.

26. oktober kl. 11:43
»Eklatant brøler« i MitID: Alle kunne logge på med usikre CPR-numre (Version2)

så nu har jeg altså en uge til at valget imellem Pest el. Total-overvågning.

Der findes Nordea's BankID.

Jeg ved så ikke om det hjælper, hvis man er rullet ind i statens/bankernes uhellige alliance.

25. oktober kl. 16:55
Efter MitID-problemer: Venstre vil nedsætte it-havarikommission (Version2)

Er der ikke noget med, at det har været foreslået de seneste årtier af en her på sitet kendt blogger?

Jo, ideen er jo at finde den helt konkrete tekniske årsag til problemerne. Nu hører vi kun noget røgslør fra kommunikationsfolk.

Bagvedliggende politiske og organisatoriske årsager hører derimod ikke til opgaverne. Netop for at holde disse ting adskilt.

24. oktober kl. 15:22
Ny Google Analytics-udmelding efterlader virksomheder i tvivl: »Værktøjet bliver mere eller mindre ubrugeligt« (Version2)

"Men de her foranstaltninger lægger op til, at man f.eks. ikke kan se hvilke marketingkanaler, der bidrager til performance."

En grundlæggende konflikt.

Jeg vil have den bedste vare til prisen. Punktum.

Diverse marketingtricks, med skabelse af kunstige behov etc. rangerer meget lavt på min etiske skala. Og det er under ingen omstændigheder rimeligt, at folks privatliv krænkes, fordi skruppelløse marketingfolk jager bonus.

24. oktober kl. 12:14
Danske forskere skal undersøge muligheden for blockchain-valgsystem i Grønland (Version2)

Kan det nuværende system kontrolleres? Et blockchain baseret system kan langt lettere kontrolleres.

Ja, hvis vi forestiller os at det ikke kan crackes.

Men så er det også sandt, og også derfor at hemmeligheden er en illusion.

Man kan jo se på dem der troede at de kunne skjule pengeoverførsler vhja. kryptovaluta.

IT er godt til sporbarhed, og elendigt til hemmelighed.

20. oktober kl. 15:32
»Vi er blevet verdensmestre i digitalisering, men vi er måske også ved at blive verdensmestre i eksklusion« (Version2)

En parameter, som Johan Busse ikke nævner eller måske ikke har opdaget.

Digitaliseringen er foretaget så al ansvar er ført fra embedsværket over på borgeren.

Digitaliseringen havde ikke behøvet hænge sammen med embedsværkets totale ansvarsfraskrivning. Men det har man valgt at gøre.

20. oktober kl. 15:18
Tidligere politichef tiltalt for misbrug af it-systemer til ulovlig overvågning (Version2)

Desværre bliver man jo ikke engang overrasket, når ledende politifolk bryder loven.

19. oktober kl. 17:43
Venstre foreslår ny teknologifond på 100 millioner kroner: It og automatisering skal frigive hænder (Version2)

Brug nu pengene på at forbedre sikkerhed og kvalitet i de eksisterende løsninger.

19. oktober kl. 08:29